Hästägare

Jag har köpt häst! :-) Eller rättare sagt jag har köpt två hästar. För 500 spänn! Ska jag vara petig så är jag en av 1500 delägare, så min del sträcker sig kanske till mulen eller nåt, men varför hänga upp sig på detaljer? Jag är delägare i två travhästar under en säsong. Den ena hästen tränas i Kalmar och kommer väl i huvudsak att tävla där, men den andra hör hemma på Jägersro och idag var det kick-off för den hästen. Låt mig presentera en av mina hästar Caddie June.

Caddie June

För några år sedan startade Gert Fylking Rix-allsvenskan, som numera är omdöpt till Rikstravet. Tanken var att vanligt folk skulle ha chansen att få vara med och äga en häst och följa sin häst under en säsong, från april till oktober. När säsongen är slut säljs hästen på auktion och delägarna får dela på intjänade pengar och köpeskillingen. Under säsongen tävlar alla hästar som är med i Rikstravet mot varandra, flest segrar och pengar när säsongen är slut vinner. Typ. Enkelt förklarat.

Idag har jag således spenderat hela dagen på Jägersro i strålande vårväder. Bästa sättet att ta sig dit är självfallet på cykel. Jag hade ju egentligen tänkt vänta med cyklandet tills efter min tremånaderskontroll, men efter moget övervägande i säkert fem sekunder beslutade jag mig för att det skulle vara okey att cykla redan idag. Det var ljuvligt!

Redan strax efter 11 var vi på plats för då skulle Caddie visas upp för alla delägare. Sen fick vi vänta till sista loppet innan det var dags för hennes första start i Rikstravets regi. Vi lyckades under tiden få sex rätt på V75, som gav hela 38 spänn. Snopet när man äntligen har sex rätt, men glädjande när det visade sig att Tant Klant (läs jag) fyllt i fel nummer på kupongen, vilket innebar att vi i praktiken bara hade fem rätt = 0:-. Då är man glad att det inte rörde sig om miljoner. Vad trött jag blir på mig själv.

Ännu mer trött blir jag över att vi inte satsade en spänn på min nya fina häst, för när loppet var kört stod hon som vinnare. Men alla vi delägare som tagit oss till Jägers denna dag fick traska upp i vinnarcirkeln och det var ju kul bara det. Så här ser en vinnare ut:

CaddieJune-vinnare

4 thoughts on “Hästägare

  1. Grattis till hästdelägarskapet. Vi låg över på motellet vid Jägersro när vi var i Malmö i somras och det är ett trevligt område.
    Maken och jag hade också fem rätt på V75, och det är alltid samma besvikelse att vinsten blir ”Jackpot”. Nåja, vi spelade bara för 19 kronor…
    Varma kramar från ett vindpinat västkusten

Lämna en kommentar

