Det närmar sig…

Våren är på ingång! Det känns i luften nu. Idag uteblev det utlovade regnet (om man bortser från en halvtimme i förmiddags) och istället blev det en sån där dag när solen försöker titta fram men inte lyckas helt. Vindstilla och 8 grader med soldis. Små gröna knoppar i varenda buske. Den där känslan av att våren finns där runt husknuten. Snart. Jag tog den motvillige sonen i hampan och drog iväg på en promenad till torget för att inhandla penséer. Första steget mot att inreda balkongen är därmed taget. Nästa steg blir fönsterputsning och så ska den nyinköpta mattan rullas ut. Gröna sidan upp! Det närmar sig…

…återbesök
Idag kom kallelsen för återbesök hos plastikkirurgen den 21/4. Nästan på dagen tre månader efter operationen ska denna sargade kropp inspekteras. I samband med det ska det också diskuteras en fortsättning, för det är ju inte riktigt slut än. Nästa steg är att få ett par bröstvårtor, som görs genom att hud snörs ihop. När det har läkt ska det tatueras vårtgårdar. Men om jag får bestämma (och det räknar jag kallt med att jag får) kan allt detta vänta tills sommaren är slut. Det är ingen brådska. Jag har två bröst, det är huvudsaken och jag ångrar inte en sekund att jag fick detta gjort. Nu känner jag mig hel, även om hela kroppen är full av ärr. Det spelar ingen roll.

De två små såren på magen har läkt ihop nu och även sprickan i armhålan. Jag jobbar med att försöka sträcka ut mina armar och har väl nått 90% rörlighet. Det är de där sista 10% som är svåra att nå. Men jag kämpar. Höger arm når längre än vänster just nu. Jag vågar inte sätta mig på cykeln än, även om jag längtar efter att få cykla igen. Det får vänta tills jag varit på kontroll och fått klartecken av läkaren. Till Bertils stora sorg gäller denna försiktighetsåtgärd även dammsugningen. :-)

…ny medicin
Nu är det drygt en månad sen jag slutade med mina Letrozol. Först den senaste veckan har jag kunnat känna en märkbar skillnad när det gäller muntorrheten. Nu behöver jag bara ta mina Salagen till natten, annars vaknar jag av att tungan sitter fast i gommen. Det lustiga är att nu när jag varit utan Letrozol under fem veckor börjar ledvärken igen. Märkligt.

Under den här perioden har jag inte ätit någon ersättning för Letrozolen heller, för läkaren ville att jag skulle vänta tills jag kände en märkbar förbättring innan jag började på nya piller. Jag har bestämt mig för att vänta till 1 april, sen är det dags att testa den nya sorten jag fått utskriven. Exemestan. De har inte muntorrhet som biverkning, annars är det väl ungefär skit samma antar jag.

…arbetsträning
Jag ser så otroligt mycket fram emot min nästa arbetsträning att jag börjar bli orolig för att jag har för höga förväntningar och förhoppningar. Är så rädd att bli besviken än en gång. Men min terapeut är glad, för nu blir det ju skarpt läge. Hennes påhittade mingel blir plötsligt verklighet. Jag måste ta för mig på min nya arbetsplats och våga lita på att jag kan och duger precis som jag är.

…koloniliv
För er som följde våra äventyr under Kung Sunes herravälde för drygt ett år sen kan jag meddela att Sunes matte annonserat flytt till kolonin den 1 april. Ett säkert vårtecken om något! Sune ser givetvis fram emot det ljuva livet i frihet, har packat ihop sina saker och väntar otåligt.

Sune-har-packat

4 thoughts on “Det närmar sig…

  1. Fina Sune!! En fin liten herre…..
    Else du har nu ” minglat ” på 2 tidigare arbetsplatser. …du har bara inte tänkt på att det är det du har gjort. …det har väl funkat bra? ?? Du är mer socialt kompetent än du tror! ! ;)
    Sedan är det enormt tröttande och krävande med ny arbetsplats men det är en annan sak…
    Bra att du har terapeuten att bolla med.
    Här är det regn o rusk. Katterna kurar inomhus. Skall plantera om pelargoner samt skola om frön som har växt ur babykrukan.
    Min vän skrevs igår in på hospice. Båda en lättnad men samtidigt så bottenlöst tråkigt och ofattbart.
    Kram från Uppsala.

  2. Å vad härligt allt låter Else, det känns som om ljuset riktigt hittat in till dig. Å det där med dammsugningen blir ju bara en bonus :-) ett tag till i alla fall. Min bästis flyttade till Malmö igår så nu kommer vi definitivt att ses snart
    Kramar i massor från ett regnigt o grått Stockholm

Lämna en kommentar

