Vem är du, vem är jag?

Jag har läst en bok! En bok om mig. Och Bertil. En bok full med aha-upplevelser. En bok som äntligen gett mig en fullt logisk förklaring till vem jag är och varför jag är som jag är. En bok som fått mig att förstå att det inte är något fel på mig. Eller Bertil. Vi hör helt enkelt inte till det extroverta folket. Vi är inte de som ”tar plats” i det offentliga rummet. Vi har inget behov av att ständigt omge oss med människor eller ständigt uppleva saker. Tvärtom.

Min reaktion på min senaste arbetsträningsplats är fullt naturlig – för mig. Jag som trodde att jag var på fel plats, att jag inte orkar, att jag vill mer än jag klar av. Jag klarade mina arbetsuppgifter med glans, men jag kände inte att jag kunde ta för mig. Jag blev stressad av att ha hela almanackan fulltecknad med diverse möten. Jag blev stressad av att flänga än hit och än dit. Jag hade känslan av att inte passa in. Det är inte konstigt att jag är en typ av person på jobbet, men en helt annan privat.

Boken? ”Introvert – den tysta revolutionen” av Linus Jonkman. Den borde faktiskt alla läsa, oavsett om man är introvert eller extrovert, för att få en bättre förståelse för sin omgivning.

För att säkerställa Jonkmans teser har jag (naturligtvis) Googlat och hittat diverse tester. Vilka tester jag än gör kommer jag fram till samma resultat. Jag tillhör det introverta folket. Inte fullt ut, men det är ett dominerande drag i min personlighet som jag aldrig kommer ifrån. En kort beskrivning av oss introverta:

Allvarliga och lågmälda. Söker trygghet och ett lugnt liv. Ytterst noggranna, ansvarstagande och pålitliga. God koncentrationsförmåga. Ofta positiva till att upprätthålla existerande traditioner och institutioner. Arbetar hårt och är välorganiserade. Målinriktade. När de väl bestämt sig kommer de nästan alltid att framgångsrikt slutföra sina projekt.

Vill du testa dig själv? Här är ett enkelt test >>

Det är så otroligt befriande att ha läst denna bok! Så befriande att känna igen sig (och Bertil) och förstå att det faktiskt inte är något som är fel, varken på honom eller mig. Jag vet inte hur många gånger jag känt mig som tjuren Ferdinands mamma när det gäller min son. Har varit så orolig för att han är så ensam och inte är som alla andra och ”leker med de andra barnen”. Trots att jag faktiskt känt igen honom i hur jag själv var som barn. I det tysta har jag förundrats över hur den typen av beteende gått i arv, trots att han inte sett mig växa upp. Nä, det är inte ett dugg konstigt faktiskt. Det är biologiskt betingat och definitivt inget som går att ”bota”. Det är således inget fel på uppfostran.

Nu känner jag en helt annan trygghet i mig själv när jag ska ut och söka nytt jobb. Jag vet vem jag är och varför. Jag behöver inte längre känna mig som att jag inte duger och inte klarar av saker. Nu vet jag att det inte handlar om det. Jag kan, jag orkar och jag duger precis som jag är! Det gäller bara att hitta ett ställe där jag passar in och kan komma till min rätt. För att jag duger och har något att bidra med är helt säkert!

2 thoughts on “Vem är du, vem är jag?

  1. Även jag är en ”halveremit”….jag har gjort liknande tester i arbetslag via psykolog. Väldigt spännande och lärorikt särskilt när man arbetar i team.
    Nu skiner solen i Uppsala. Jag ser verkligen fram mot våren och sommaren detta år!!
    Ska sätta blomfröer och plantera om fina gamla pelargoner som vill fram i ljuset.
    Kram till dig Else.
    Annika

  2. Jag är också introvert och har svårt att ta utrymme i sociala sammanhang. Och jag gillar att ta det lugnt, ha det tyst runt mig och bara njuta av nuet.
    Varma kramar från ett grått och blåsigt Uddevalla

Lämna en kommentar

