Bye, bye Letrozol!

Äntligen, efter ett års kämpande med min extrema muntorrhet, har jag nu fått ett annat preparat utskrivet istället för Letrozol! Skam den som ger sig. :-) Doktorn tittade allvarligt på mig och konstaterade att ”det låter som att du bestämt dig och att det inte är någon idé att föreslå Tamoxifen”. Japp, hon hade tolkat mig helt rätt. Jag har varit hos denna läkare förut, som inte bara är överläkare utan även väldigt noggrann och trevlig. Det känns tryggt att komma till henne. Hon ville ändå be mig överväga Tamoxifen i framtiden, för det är tydligen den överlägset bästa medicinen. Jag nickade lite diffust och sa att jag skulle fundera på saken.

Tills vidare fick jag dock ett annat preparat, som också är aromatashämmande (liknande Letrozol alltså). Den nya medicinen heter Exemestane Accord och den ska jag börja ta om några veckor. Läkaren ville att Letrozolen skulle gå ur kroppen först och att den värsta muntorrheten skulle vara borta. Så jag avvaktar tills det klingat av. Det är nu drygt två veckor sen jag åt min sista Letrozol så det lär väl inte dröja så länge.

Jag fick precis – i skrivande stund – två boktips om bröstcancer för den som söker efter information. Själv har jag inte läst dem, så jag har ingen aning om ifall de är läsvärda. De finns på Bokus och kostar inte en förmögenhet. Jag tackar Kristina för tipset och lägger ut dem här så alla får ta del.

Jag-vill-fan-levaJag vill fan leva
Karin Björkegren Jones är journalist, författare och yogalärare. 21 juni 2012 fick hon diagnosen inflammatorisk bröstcancer, en aggressiv form som krävde det tunga artilleriet: cellgifter, operation av hela bröstet, herceptin och strålning.

Pocket
Språk:
Svenska
Antal sidor: 236

Pris på Bokus 54:-

 


ta-kommandot-over-din-brostcancerTa kommandot över din bröstcancer
Författaren är farmaceut och blev behandlad för bröstcancer 2013. Dessa erfarenheter, tillsammans med ett antal medicinska faktaböcker, ligger till grund för boken. Förhoppningen är att även sjukvårdspersonal och anhöriga har glädje av boken och dess patientperspektiv.

Häftad
Språk:
Svenska
Antal sidor: 152
Pris på Bokus: 148:-

 

15 thoughts on “Bye, bye Letrozol!

  1. Många slutar med letrozol,och antihormoner . Det diskuteras inte så mycket och läkarna verkar inte riktigt ta till sig problemet. Läste en artikel från 2012 i Uppsala Nya där där det stod att många slarvar med att ta den medicin. De hade gjort en undersökning om varför man inte tog ut medicinen eller varför man slutade. Jag skulle vilja ha mer forskning inom området. Nya preparat måste fram. Jag hoppas att det går bra för dig med den nya medicinen. Häls kristina

    • Det är ett dilemma med dessa antihormontabletter. Problemet är väl att man lever dagligen med biverkningarna och ibland är de outhärdliga. Riskerna man utsätter sig för om man slutar är för abstrakta. Läkarna vill såklart att vi ska ha den bästa medicinen och de behöver ju inte leva med biverkningarna. Man måste vara påläst som patient om man vill ha till något annat. Det är verkligen pest eller kolera, såklart man vill försöka förhindra ny cancer, men man kan inte leva med hur svåra biverkningar som helst.

      Än så länge känner jag inget av mina Exemestan, min muntorrhet är helt borta och det är befriande! Hoppas det fortsätter så här. :-)

      • Tack för din kommentar. Själv har jag djävulska besvär med klåda och sveda i underlivet. Har fått replens av min gynekolog men det hjälper inte mycket. Fy faro vad jag är less på detta. Jag hoppas att det går bra för dig. Jag hoppas att forskningen går framåt och något nytt kommer fram. Jag tycker denna medicin är värre än biverkningarna av taxomere. Jag får ingen spec hjälp på onkologen utan får springa till andra läkare hela tiden.Många hälsninar

        • Vad är det för medicin du äter nu? Är det Letrozol? Jag tycker verkligen att det är onkologen du ska gå till, för det finns andra likvärdiga tabletter som de är skyldiga att upplysa om. De vill ju inte att man ska sluta med antihormonerna, så då får de anstränga sig lite och ge oss alternativ. Mina Exemestan ger inte alls lika många biverkningar, jag känner inga alls, och jag har hört från andra som äter Anastrozole som inte heller har så mycket biverkningar. Man måste stå på sig som patient och kräva andra mediciner om man inte mår bra av dem man får. Och i det här fallet är det ju onkologerna som är experterna.

      • Tack för din kommentar. Får försöka ta kontakt med onkologen och diskutera detta.Det verkar som om Letrozol är väldigt besvärligt för en del.Det här är iallafall ohållbart. All livskvalitet är i princip borta.Man är verkligen utsatt i denna situation.

        • Jag önskar dig lycka till! Som jag brukar säga; Stå på dig, annars gör någon annan det! Det finns gränser för vad man ska behöva uthärda och det finns faktiskt andra preparat att tillgå. Kram!

        • Till Elise

          Kramar till dig själv. Din blogg är verkligen bra och ger tröst i eländet. Trevlig helg!

  2. Hoppas att detta preparat kommer att fungera för dig!! Någon slags ”antimedicin” behöver du ju…håller tummarna.
    Karins bok är utifrån hennes blogg som jag följer. Hon skriver mkt bra samt är journalist och driver vissa frågor som ligger mig varmt om hjärtat.
    Jättebra att du lägger ut böcker samt information som kan vara viktig för många.
    Kram från Uppsala

  3. Äntligen, ja det där med tålamod behöver vi mycket av, hoppas verkligen de nya tabletterna funkar bättre. Skam den som ger sig 😄
    Kramar i massor från soliga ( för en minut sen) St Eriksplan
    Karin

  4. Jag hoppas att exemestan fungerar bättre än letrozolen. Muntorrhet är jobbig.

    Måste dock erkänna att jag är ganska trött på att läsa om bröstcancer så jag lär inte fylla min bokhylla med dessa böcker. Jag tror att det är viktigare för ”ny-sjuka” att få mer information om hur det kan bli och hur det kan fungerar. Men då har dom den här fantastiska bloggen och följa – i live! :-)
    Soliga härliga kramar

    • Jag läste inte ens om bröstcancer när jag var mitt uppe i det, mer än det jag själv sniffade upp genom Google. Hade inget behov av det. Men vi är ju alla olika och söker information på olika vis. Bra att det finns böcker att tillgå. Och så alla fantastiska bloggar man hittar i sin jakt på information. Det är där man hittar det mesta som är värt att veta. :-)

      SOL??? Här är det regn å rusk. Men i morgon påstås solen ska lysa över oss.

    • Jag är också trött på att läsa hemska berättelser om bröstcancer. Jag letar bara efter bra information om överlevnadsstrategier. Speciellt om biverkningarna eller vad som kan underlätta. Hälsningar Kristina

Lämna en kommentar

