Det sprack!

Man ska inte ropa hej så länge man sitter på ett bäcken, eller hur det nu var. Igår när jag tog av mig kläderna var min BH alldeles blodig i höger armhåla. Jag har nog varit lite för hård mot mig själv i ivern att stretcha ut armarna så jag når upp i skåpen. Dessutom tar jag det nog inte så försiktigt i övrigt heller, som jag borde. Men det är svårt att begränsa sig när man inte har ont, det går liksom av bara farten. Det har nu resulterat i en glipa med en diameter på ungefär 1 cm. Trist. Men det är bara att lufta och täcka över med kompress och hoppas på god läkning. Jag får ta det lugnt med stretchandet och allt annat ett tag.

Idag var det dags för tejpbyte och insmörjning av alla ärren. De säger att det ser fint ut, så jag får väl lita på det. Det ena bröstet har sjunkit ihop lite och svullnaden över det andra börjar så smått ge med sig. Jag passade på att ta lite bilder utan tejpen på och för den som vill och vågar har jag lagt ut dem på sidan med bilder >>

16 thoughts on “Det sprack!

    • Jag fick igår utskrivet Exemestane. Det finns också Anastrozole som inte heller ska ge lika mycket biverkningar. Det kan absolut vara värt att testa i alla fall! Jag fick rådet att sätta ut Letrozolen i en månad innan jag börjar på de nya.

      • Tack för svaret. Jag har läst en hel del om Letrozole och det är många som har slutat ta det. Det är ett svårt val men det är hemskt med denna muntorrhet. Jag tycker också att det är konstigt att man bara får en uppräkning av apotekspreparat när man kontaktar sjukvården. Du har varit enormt duktig som orkar ringa och t reda på så mycket. Det borde vara mer flyt och inte så trögt. Man får banne mig vara envis om man har cancer. Jag hoppas att dina nya tabletter hjälper.

        • Glömde skriva att jag tycker att din bröstkonstruktion var bra trots dina sår. Du har varit med om mycket inder det senaste året. Livet är inte rättvist. Många hälsningar Kristina

        • Hittade en bok som var bra Ta kommandot över din bröstcancer Eva Langlet även Jag vill fan leva Karin Björkegren Jones men du har troligen läst dessa. Eva Langet har varit inom apoteket så hon kan biverkningar och dylikt. Informativ. Hälsningar Kristina

        • Tack för boktipsen, ska lägga ut dem på bloggen. Jag har inte läst några böcker, jag har valt att inte grotta ner mig i min cancer, utan har levt dag för dag. Efter hand som jag stött på problem eller undrat över något har jag Googlat tills jag hittat det jag sökt efter. Jag följer några enstaka bloggar som jag fastnat för, men är väldigt restriktiv även med det. Mitt eget bloggande har varit min ventil och jag har försökt göra den så informativ som möjligt så andra kan hitta det jag själv sökt efter en gång. Den är under ständig utveckling.

          Det där med muntorrheten verkar det inte finnas något bot på. Antagligen för att det inte drabbar män… så ingen har forskat i det. Jag kan rekommendera att få Salagen utskrivet, det sätter igång salivproduktionen. De är dyra, men med högkostnadskort så blir det ju snabbt billigare.

          Jag är väldigt nöjd med min rekonstruktion! :-) De små såren kommer säkert att läka fint de också. Man blir ju bara så förvånad när det händer i ett redan läkt ärr. Jaja, tiden jobbar för mig som de säger.

  1. Hej Else, hoppas att det blivit bättre med ”sprickan”. Jag tycker dina bilder ser jättefina ut. Väntar med spänning på fler att se på :o) Hoppas du känner dig bra // Kram kram

    • Hej Cattis! Det kommer säkert att läka det också, nu låter jag bli med min stretchning av kärlsträngarna så det får vara i fred. Men man blir ju lite otålig, vill ju bara att allt ska läka så man kan gå vidare. Tålamodet börjar ta slut. :-) Hoppas du snart får ditt datum så du har något konkret att se fram emot!
      Kram

  2. Hej Else
    Tack för att du delar med dig av din cancerresa. Har som du sökt mycket information på nätet om min bröstcancer och äter Tamoxifen och förstod av onkolog sjuksköterskan på SÖS så var Letrozol den man fick ledbesvär av, så därför fick jag Tamoxifen. Varför fick du Letrozol? Precis som du skriver så är det olika till och med på samma sjukhus. Det kan man förstå människor, läkare och all sjukvårdspersonal är olika personer. Men man funderar ibland!! Det är väl därför man börjar googla, för att få svaren. Vill verkligen berömma din finna sida strukturerad och lätt. Det är det här du skulle få ett jobb med. Annars tror jag att du skulle vara en tillgång i förskolan, jobbar själv som Förskollärare i skolan och kan säga det behövdes en cancerdiagnos för att förstå att jag har världens bästa jobb. Jag kommer att ha mycket nytta av all din info om rekonstruktionen med DIEP-lambå, för jag har fått tid på Karolinska för bedömning. Ville bara tacka dig! Men blev lite långt och ändå försvann en del så är det med ”smarta telefoner” 🎀Lena

    • Tack snälla du för dina fina ord!
      Letrozol får man när man passerat klimakteriet och Tamoxifen om man inte kommit dit än. Så har jag fått det förklarat för mig. Därför fick jag Letrozol. Men jag har hört från de som fått Tamoxifen att de också fått ledbesvär. Det beror säkert på att kroppen får för lite östrogen oavsett vilket preparat man får och östrogenet är kroppens smörjmedel. Skillnaden mellan Letrozol och Tamoxifen är kort förklarat att Letrozol tar bort östrogenet, Tamoxifen blockerar det.
      Lycka till med din DEIP när du kommer så långt!
      Kram

      • Tack för ditt svar jag har också passerat klimakteriet om en väldigt lindrig sådan. Jag känner av värk i knän, en stelhet speciellt när man ska upp och legat eller varit stillasittande länge. Så verkar Tamoxifen på mig och när jag fråga onkolog sjuksköterskan om det fanns någon annan medicin så var den ännu värre för lederna och jag fick den lindrigare Tamoxifen. Men tack för svar och hoppas att du får lite extra tålamod nu när det behövs men ibland känns det som man förbrukat det för länge sedan med allt man fått vara med om. 🎀Lena

        • Jag kan trösta dig med att det går över. Det har det i alla fall gjort för mig. Det bästa man kan göra är att röra mycket på sig. Under en period fick jag en antidepressiv tablett som visat sig ha goda effekter på stelheten, de heter Saroten. Den tabletten hjälpte mig mycket! Nackdelen är att man blir torr i munnen. Sen finns det faktiskt en del andra tabletter med samma verkan som Letrozol/Tamoxifen. Jag har precis fått en annan utskriven som inte ska ge så mycket biverkningar. Har dock inte börjat äta den än.

  3. Ja vad är det du brukar säga till mig, ta det lugnt – skynda långsamt, tålamod tror jag både du och jag skulle behöva lite mer av. Men jag tycker det ser fin fint ut, ser fram emot att se mer bilder framöver.
    Kramar i massor :-)

    • Tålamod? Var köper man det? Det var ju läkt… trodde det var fritt fram med stretchning av kärlsträngen. Jag hade visst fel. :-( Men jag lär av mina misstag. Hoppas jag. Kram!

  4. Hej Else, det är helt otroligt när man ser på bilderna! Allt läker fint och det ser så bra ut….men vilket ingrepp!! Skönt att du inte har ont! Var nu lite mer försiktig framöver. ..även om jag förstår att det är svårt när du är såpass besvärsfri.
    Kram från ett blåsigt Uppsala.
    Annika

    • Ja det kanske ser fint ut, jag vet inte, har inget att jämföra med. Hade kanske förväntat mig något annat när jag tog av tejpen efter allt beröm jag fått för min fina läkning. Och att spricka i armhålan fanns inte i min kristallkula. Jag är väl bara otålig antar jag. Vill ju bli klar med det här!
      Kram

Lämna en kommentar

