Gott och blandat

Strålande vårsol, sju grader = solstolen ner från vinden, filt om axlarna, fågelkvitter i öronen och en timmes njutning på min inbyggda söderbalkong. Tyvärr blåste det lite från fel håll, så det blev inte den ultimata upplevelsen, men ändå. Jag är nöjd. Jag lever upp när vårsolen kommer och temperaturen sakta kryper uppåt. I morgon säger de att det ska komma snöblask… :-(

Dagens blogginlägg blir en salig blandning av ditt och datt.

Olika vård
Många gånger under resans gång har jag förundrats över och skrivit om hur olika vården ser ut i vårt avlånga land. Igår kom jag underfund med att vården ser olika ut även om man går till samma mottagning. Nu är vi nere på sköterskenivå. Träffade Åsa igår, hon som fick sin DIEP-lambå två månader före mig. Hennes sår på magen vill inte läka och hon tyckte de var så snåla med att dela ut omläggningsmaterial. Det förstod jag inte alls, för jag tycker min sköterska slänger det efter mig. Har massvis här hemma, som kommer att räcka några veckor i alla fall. Då visade det sig att hon får helt andra omläggningsförband än jag!

Man får väl ändå utgå ifrån att vi har samma sorts sår… Jag har tappat mina ruvor på magen nu och under finns två små kratrar med vitt ”gegg”. Så beskriver även Åsa sitt sår. Ändå får Åsa (superdyra) silikonförband, liknande dem jag fick när jag hade strålskador, med instruktionen att det helst ska sitta på en vecka utan att tas av alls, medan jag får ett absorberande förband och instruktionen att lufta mina sår så det kan torka ut. Jag ska också smörja runt om så huden håller sig mjuk. Vi går till samma mottagning, men olika sköterskor. Hur är det möjligt? Måste säga att jag litar mer på min sköterska, sår behöver luft så det kan läka. Eftersom jag äntligen fått lägga gördeln över natten får mina sår massvis med luft! :-)

Inget möte = bra möte
Mötet med AF och FK i tisdags förlöpte väl. Eller rättare sagt, det blev inställt. Däremot ringde min handläggare från FK, dels för att meddela att mötet måste skjutas på och dels för att höra hur jag mår och om min sjukskrivning kommer att förlängas. När jag förklarade för henne att jag tänkt i andra banor vad gäller min sysselsättning framöver hade hon ingenting att erinra, det var helt okey. Jag är så glad över mina båda handläggare, det känns verkligen som att de jobbar för mig, och inte emot.

Felaktiga länkar
Upptäckte av en slump för någon vecka sen att en av mina länkar i högermarginalen om endokrina behandlingar från Karolinska i Stockholm inte längre fungerade. Försökte Googla efter broschyren, som jag tyckte var fantastiskt bra och lättläst, men hittade den inte. Så jag tog bort länken. Kort därefter upptäckte jag att inte heller länken till Bröstbroschyren fungerar. Även den från Karolinska. Mycket förvånande. Två så bra informationsfoldrar bara borta!

Efter moget övervägande bestämde jag mig för att kontakta Karolinska med frågan om varför de tagits bort och om jag kan få tillgång till dem till bloggen åtminstone. Hit hittar ju många som söker information och dessa två länkar har många klickat på. Jag har kommit så långt att en av författarna till broschyren själv nu efterlyser dem och vill att de ska ut på deras sida igen. Vi får se vad som händer, det verkar som att de jobbar på det så jag låter länken ligga kvar ett tag till fast den inte fungerar just nu.

Inget sommarjobb
Bertil har två somrar i rad haft sommarjobb hos vårt kommunala bostadsbolag och vi har naturligtvis sett fram emot ännu en sommar med lite sysselsättning och inkomster för hans del. Vår husvärd har till och med legat på och påmint honom att hålla koll på hemsidan. Till slut kom sommarjobben ut men då visade det sig att det inte längre finns några sommarvikariat som fastighetsskötare. Istället kommer de att utnyttja gratis arbetskraft i form av sommarpraktikanter 16-19 år från Malmö stad och söker nu bara handledare för dessa. Det är för jävligt, för praktik innebär att man ska gå vid sidan om och inte utnyttjas till ordinarie arbete. JJ gjorde entré igen och jag tog kontakt med Malmö stad som ansvarar för praktikplatserna och frågade om de ansåg det rätt att deras praktikanter ska utnyttjas till ordinarie arbetsuppgifter. De slår naturligtvis ifrån sig ansvarsfrågan. Hade inte väntat mig annat, det är två kommunala verksamheter som håller varandra om ryggen. Jag blir så trött!

Vi får hoppas han får napp på några av de ansökningar i butik han skickat ut, annars ser det mörkt ut för honom.

Lämna en kommentar

