En månad har gått

Idag är det en månad sen jag vaknade ur en djup narkos med två nya bröst och som bonus en platt mage. En månad! Vart tar tiden vägen? På den månaden har mina ärr läkt och är superfina. De är fortfarande tejpade och ska helst tejpas i flera månader till för bästa resultat, men redan nu är det mesta hur fint som helst. Två små fläckar återstår mitt på magen, stora som 10-öringar (för den som minns hur stora (små) de var), annars har det läkt bra. Sköterskan tappade nästan hakan när hon tog av tejpen på magen idag, för vilken gång i ordningen vet jag inte. ”Men titta, man kan ju nästan inte se ärret alls”, sa hon förvånat. Jag vågar inte säga att jag käkar extra tillskott av Zink, jag låter dem fortsätta tro att jag är ett medicinskt under.

Anledningen att jag befann mig hos sköterskan igen var för att min kirurg ville ta en titt på svullnaden över höger bröst. Han menar dock att det inte är lika svullet längre och tycker inte att det är något han vill sticka i eftersom det finns en risk att det startar en infektion och det vill vi förstås inte. Jag har mycket stort förtroende för honom, så jag får låta tiden jobba och hoppas att svullnaden går ner. Det sticker och kliar i det bröstet, men jag har mina Tavegyl och det är jag glad för. Utan dem hade jag blivit galen. I början av veckan fyllde jag på sidan med bilder för den som är nyfiken på hur läkningen fortskrider.

Nu är tanken att jag ska slippa springa till sköterskan en gång i veckan, något jag är väldigt tacksam för eftersom de tydligen tycker att 8 är en bra tid. Jag kan själv byta tejpen och det ska göras ungefär en gång i veckan har jag fått besked om. Nästa gång tejpen åker av ska jag äntligen själv få se hur fint det är under, man ser ju inte så mycket där man ligger på britsen. Om två månader ska jag tillbaka till läkaren och diskutera vidare åtgärder, som bröstvårta och vårtgård.

Jag slipper inte bara att springa till sköterskan, nu blir jag även befriad från gördeln under natten! Det ska bli skönt minsann. Däremot måste jag ha den på dagtid ytterligare två månader. Ser fram emot att slippa den helt. Jag är ju lite nyfiken på vilka av mina byxor som kommer att passa sen, om några. För närvarande är det tights som gäller hemmavid och kjol när jag är ute. Jag som aldrig går i kjol på vinterhalvåret. Men det känns helt enkelt inte skönt med byxor över ärret på magen.

Nu återstår bara att stretcha mina armar så att kärlsträngarna i armhålorna töjs ut igen. Jag når redan en hylla längre upp i skåpen och är på god väg till nästa. Men det tar emot och jag glömmer tyvärr att stretcha på dagarna. Men nu jäklar ska jag skärpa mig på den fronten!


Jag gillar den här skylten:

BKP_oppettider

Klicka på bilden så kommer du till ett ställe med fantastiskt god mat i Malmö. Brasserie KP ligger lite ”off” bakom centralen, i gamla posthuset, men är väl värt ett besök.

2 thoughts on “En månad har gått

  1. Hej Else!
    Grattis än en gång till ett så bra resultat av din operation. Otroligt fint det har läkt och så snabbt! Din blogg är guld värd för mig.
    Nu ser vi fram mot våren, som även här visar sig med vintergäck utanför köksfönstret.
    Hälsar jag från Stockholm

Lämna en kommentar

