Jag ger upp!

Nu räcker det! Jag orkar inte peta i mig fler Letrozol. I december när jag var utan i en dryg månad började muntorrheten till slut att ge med sig och det var så skönt. Det blev inte bra, men betydligt bättre och definitivt uthärdligt. Med tiden hade det säkert blivit bra. Tyvärr ville doktor onkolog att jag skulle börja äta dem igen efter nyår. Lydig som jag är började jag motvilligt peta i mig dem igen, jag vill ju inte få tillbaka några cancerceller. Tyvärr är det så för oss cancerpatienter att det bara står två rätter på menyn, pest eller kolera.

De första veckorna i januari kändes allt okey, trodde för ett ögonblick att jag var av med muntorrheten. Men så kul ska vi förstås inte ha det. Veckan efter rekonstruktionen började muntorrheten smyga sig på igen och nu är den tillbaka med full kraft. För att klargöra, det här handlar inte om att vara lite torr i munnen, det handlar om att känna det som att någon dragit över hela svalget med en dammsugare och därefter blåst med en fön. Snustorrt! Öken. Ovanpå det en sträv tunga och besk smak i munnen. Att dricka vatten gör allt värre, det enda som funkar är Vichy vatten. Att äta något sätter igång salivproduktionen för stunden, men jag kan ju inte gå runt och konstant stoppa något i munnen. Då har jag snart tillbaka plufsmagen, som jag  nyss blivit av med.

Jag ringde därför kontaktsjuksköterskan på onkologen idag för att höra vad de har att erbjuda istället. Och då menar jag inte Tamoxifen, dessa tabletter tänker jag INTE stoppa i mig! Den bipacksedeln får mig att associera till en dålig skräckfilm. Sköterskan frågade om jag provat de salivstimulerande medel som finns på apoteket. ???!!??? Jag har varit muntorr sen början av förra sommaren, vad tror hon? Jag har provat ALLT som finns att tillgå. Det enda som hjälper är Salagen. Och de hjälper någon timme, jag ska äta 4 om dagen men ofta blir det både 5 och 6… Så, nu vill jag ha en annan lösning. Fick en tid hos onkologen den 3 mars.

Egentligen spelar det nog ingen roll vad jag får för tabletter. Den stora boven i dramat är inte namnet på tabletten, det är själva östrogenbristen. FAN! Vad jag är trött på det här! Ute på andra sidan cancern, frisk – men ändå full av andra besvär. För evigt märkt. För evigt i riskzonen. Livet blir aldrig ”normalt” igen. Inte normalt som jag minns det. Det gäller att vänja sig vid ett nytt normaltillstånd och hoppas att det stannar där. För allt kan snabbt vändas upp och ner igen. Den sorglösa tiden som ”ovetande” är förbi. De senaste åren har verkligen satt sina spår och förändrat sättet att tänka.

Livet är skört. Ta hand om er där ute, ta hand om era närstående. Var snälla emot varandra, visa att ni tycker om varandra. Förlåt gamla oförrätter och gå vidare. Fokusera på det som är positivt i era liv, istället för att leta efter felen. Njut av livet och varandra! Gör det idag, i morgon kan det vara för sent.

förlåt

8 thoughts on “Jag ger upp!

  1. Kära Else, Ja! Det är jobbigt att leva i denna ” cancerskugga” även om vi Tack och lov är friska i dag. Allt är förändrat efter denna det finns en oro som man inte kan borsta bort….
    Mina Letrozol funkar. Något stel men jag tränar en del.
    Förstår att du blir galen gällande muntorrheten.!! Kanske det funkar att byta preparat. På BRO:s hemsida finns en kolumnfrågor och svar om bc. Det är två jättebra onkologer som svarar. Man får snabbt svar. Hör även med dem gällande ditt problem. Du kan ju inte vara den första kvinnan med denna biverkan.
    Dina foton på rekonstruktionen ser fantastiska ut! Du får en garanterat fin sommar! !!:)
    kram från Annika

    • Det har sina fördelar att rekonstrueras på vinterhalvåret, så hinner det läka fint till bikinisäsongen. Det fanns ju en anledning att jag jagade på nu. ;-) Jag lade ut nya bilder idag, vet inte om du hann se dem innan du skrev. Nu är såret på magen smått som två små knappar.

      Har själv Googlat mig fram till att det finns andra preparat som funkar som Letrozol, men som är något mildare. Och det är vad jag kommer att be om. Fattar inte att de inte bara kunde ringa in ett recept på det, utan jag måste dit och visa upp mig och ta upp tid. Igår tog jag i alla fall min sista Letrozol, så nu är jag utan fram till 3 mars.

  2. Jag känner igen muntorrheten men den är inte lika illa för mig. Det är inte värre än att jag kan leva med den. Du kanske skulle prova Anastrosole istället? Den trycker inte ner östrogennivån till 0 så du kanske klarar den bättre (än ingenting?)? Letrozole används även som cellgiftsbehandling för de som fått återfall och som inte klarar de ”riktiga” cellgifterna.

    Min positiva upplevelse idag var att när jag tog på mig i morse för att gå till jobbet så saknade jag inte mitt kontaktbröst! Jag ägnade den inte en tanke ens. Det var så härligt och lyxigt att bara ta på sig och ta frukost.
    Varma kramar från ett vårligt Göteborg

    • Har precis Googlat och kommit fram till att det finns två andra sorters aromatashämmare, Anastrozol och Exemestan av olika märken. På bipacksedeln till den sistnämnda står det till och med ”Exemestan Actavis tolereras vanligen väl och de biverkningar som observerats hos patienter som har behandlats med Exemestan Actavis är huvudsakligen lätta eller mindre allvarliga.”. Me like! :-) Tänker föreslå ett byte till dem. Hoppas att läkaren är med på noterna och inte är av typen som tycker att patienten inte ska komma med egna lösningar.

      Visst är det en härlig känsla att slippa böka med protes! Man glömmer fort minsann. Jag hann ju till och med glömma min protes under den veckan jag låg inne. :-)

      Skicka ner lite vår till Malmö – NU!
      Kram

      • Det här är lite information som jag skrev om de olika aromatashämmare i min blogg för länge sedan.

        http://gonebutnotbeaten.blogspot.se/2014/07/wednesday-2-july.html

        Finns lite längre ner på uppdateringen. Men Exemestan borde vara lika ”biverkningsfritt” som Anastrozole för den trycker heller inte ner östrogennivån till noll. Jag tror inte att läkare brukar sätta emot patienters åsikter så länge de inte går stick i stäv. Enligt läkaren skulle jag ta Tamoxifen, men jag ville ha aromatashämmare (i det läget, oavsett typ).

        Försöker skicka ner lite vår till Malmö… :-)

        • Jaha och när jag kommer till ditt inlägg ser jag att jag där länkat till något som uppenbarligen var bra, men som nu verkar vara borttaget från Karolinskas sida? Vilket ledde till att jag kollade en annan bra länk från Karolinska jag haft på min blogg som också tydligen är borttagen. Man kan ju undra varför Karolinska tar bort saker. I fortsättningen när jag hittar något av vikt ska jag ladda ner deras PDF:er istället så de finns tillgängliga även om de försvinner från ursprungssidan. Gah!

      • Hej!
        Grattis till lyckad operation.
        Vad gäller muntorrheten känner jag inte igen den. Jag har tagit Anastrozole nu i 1,5 år och inga biverkningar att tala om, hoppas ändå att de tar ner nivån av östrogen tillräckligt vilket min läkare påstår. Kanske något för dig att prova?
        Hälsningar från ett gråkallt Stockholm

        • Det låter lovande! Letrozol är väl den effektivaste aromatashämmaren har jag förstått, men det finns två preparat som har samma verkan som Letrozol, Anastrozol och Exemestan, men de är lite mildare. De får välja vilket av dessa de vill testa på mig. Hoppas det kommer att lösa mitt muntorrhetsproblem! Fram till läkarbesöket tänker jag hur som helst inte äta några piller alls.

Lämna en kommentar

