Förvånansvärt fint!

Mitt besök hos sköterskan på plastik i måndags drog ut på tiden. Egentligen skulle hon bara titta lite på såren mitt på magen och naveln som har en liten glipa för att se så det läker som det ska. Men mina svullnader på brösten vållade en del uppståndelse, framför allt bulan i sidan. Först kallade undersköterskan på en sjuksköterska, som i sin tur kallade på en läkare, som visade sig vara två. Efter en stund kom en tredje läkare och beundrade mina snitt. Samtliga såg förvånade ut när de såg mig (läs min kropp) och utbrast ”åh vilken fin lambå”!

Man känner sig lite som ett forskningsobjekt där man ligger på en hård brits med hela överkroppen blottad och rummet till bristningsgränsen fyllt med vitklädda personer av olika grad. Frasen ”lit de parade” kommer ofrånkomligen till mig igen. De kände, klämde och pekade, ritade och fotograferade och bad mig återkomma i slutet av veckan. Såvida det inte blev värre för då måste jag omedelbart ta kontakt.

Det blev inte värre. Idag (kl 08:00! Varför?) var det dags för återbesök, denna gången skulle ”min” kirurg titta på dem. I väntan på doktorn tog sköterskan av all tejp så han skulle få se på ärren också när jag nu ändå var där. Hon höjde på ögonbrynen efter hand som tejpen drogs bort och sa ”det läker förvånansvärt fint med tanke på den korta tid som gått!” :-) Jag tillskriver härmed min snabba läkning mina Zinktabletter. Uppenbarligen läker jag snabbare och finare än förväntat. Tack Mariana för tipset!

Doktorn vill se mig igen om en vecka och om inte svullnaden över höger bröst gått ner då lät det som att de tänker punktera och tömma. Skulle det bli värre ska jag höra av mig så får jag komma dit innan. Det spänner ganska duktigt och sticker lite i det på ovansidan upp mot halsen. Jag är övertygad om att det står en del serom där som kroppen inte riktigt kan ta hand om själv. Vi får väl se vad som händer. Jag brukar ju ha rätt…

Jag passade på att fråga när jag får lov att börja cykla och fick det nedslående beskedet att jag åtminstone ska vänta sjukskrivningen ut, gärna längre. Det vill säga tidigast 1 mars. Inte för att det på något vis är skadligt att cykla, men om jag ramlar kan såret på magen gå upp. Det vill jag förstås inte vara med om, så jag får fortsätta med promenerandet några veckor till. Men just när jag har tider att passa klockan 8 på morgonen hade det varit skönt att kunna kasta sig på cykeln istället.

Våren har kommit till Malmö! I måndags sken solen från en klarblå himmel och min söderbalkong lockade ut mig en stund. Satt över en timme i solen, med en filt om benen och njöt av värmen och fågelkvittret. Runt om i Malmö har snödroppar och vintergäck kommit upp. Vi går mot ljusare tider och jag älskar det!

6 thoughts on “Förvånansvärt fint!

  1. Vad härligt att få ligga på ”lits de parade” i ett positivt syfte, hoppas du fortsätter o läka ihop på ett fortsatt bra sätt. Ser fram emot att få se resultatet live så småningom.
    Kramar i massor från Radiumhemmet som vägrar släppa ut mig 😩

  2. Det är vår i Uddevalla, också och snödropparna står i full blom hemma i min trädgård. <3
    Skönt att läsa att du läker som en dröm. Jag har inte tagit zinktabletter utan kör Panto-3 som innehåller "lite av varje" som hår, hud och naglar behöver. Jag tror också att det bidrar till att vi läker så bra som vi gör.
    Konstigt att du får cykla, fast inte… Jag får inte cykla alls på fyra veckor och förklaringen är att man vrider på kroppen på något konstigt sätt. Men jag måste erkänna att jag inte fattar den förklaringen, jag kanske har cyklat fel hela mitt liv. ;-)
    Varma, vårliga kramar från Bohuslän

    • Du har kanske cyklat baklänges? ;-) Jag tror det är stor skillnad på vad vi får och inte får göra beroende på att vi har två helt olika operationer. Det verkar vara större restriktioner om man fått protes, antagligen för att den kan vandra och placera sig på ett ställe man inte vill ha den. Men tiden går fort och lagom till vårsolen värmer på riktigt kan vi nog cykla ut och njuta av den!

  3. Åh jag har med varit i Malmö 9,40 på återbesök hos Karl synd att vi inte visste vi kunde ju tagit en fika 😉 men de får va en annan gång 😊 är ju hos sköterskan var 14 dag hoppas de går bra för dig Else kram Åsa

Lämna en kommentar

