Besiktning

Idag var det dags för återbesök hos plastikkirurgen. Hade tid där 08:20… kunde de verkligen inte hittat en bättre tid? Nåväl, jag ställde klockan både med radio och signal för säkerhets skull. Det var kämpigt att vakna så tidigt så jag låg där och lyssnade lite lojt på radion och väntade på pipet. Och väntade. Slumrade lite. Vaknade. Fortfarande radio. Hmmm… jaja, det piper nog snart. Somnade. Vaknade med ett ryck av att radion stängdes av! Ups… Då var klockan 07:30. Det visade sig att jag förvisso ställt in tiden för pipet, men glömt slå på knappen. Vilken tur jag bor så nära! Det blev ingen tid för frukost. Kastade på mig kläderna och tog en rask (nåja) promenad. Jag var där i god tid.

Sköterskan tog bort tejpen och stygnen vid brösten och det såg fint ut sa hon. Det blev baddat och tejpat igen. Man ska helst tejpa i flera månader för bästa resultat och det kan man göra själv. Sen var det dags för lilla magen. Det mesta hade också läkt fint, bortsett från cirka 6 centimeter mitt på som blivit sårigt. Det är dock varken ovanligt eller farligt. Jag ska bara hålla det extra rent, badda, lufta och lägga om minst en gång om dagen. Även naveln behöver samma omvårdnad.

Jag gick därifrån med en hel påse omläggningsförband och ska tillbaka dit på onsdag. Skulle något akut hända i helgen ska jag höra av mig till avdelningen, så får de titta på mig. Men det ska det naturligtvis inte göra. :-) Det kliar i såren och jag gjorde en inventering i ”skafferiet” igår och hittade mina Tavegyl som jag tog under strålningen. En karta kvar… Jag bad därför om ett recept när jag ändå var på kliniken och det var inga problem. Jag hatar när det kliar!

Att vara stark
För att vara sjuk måste man vara frisk – eller ha en stark anhörig. Nu har inte jag någon anhörig (Bertil har varit för ung för att ta ansvar för en sjuk mamma) men jag har haft förmånen att vara både stark och frisk och har själv kunnat dra i alla trådar. Ringt, frågat, legat på och flåsat dem i nacken. Men det kommer förr eller senare en dag när man blir äldre (och sjukare) och inte längre har förmågan eller orken att själv vara drivande.

Det kommer en dag när man blir beroende av att det finns en närstående som tar över ansvaret. När den dagen kommer för min del hoppas jag vid Gud att min son har begåvats med mina gener i den frågan, så han tar klivet upp och vågar bli en JJ å mina vägnar. Jag hoppas att han inte sitter passiv och inte bryr sig. Att jag inte måste be honom om hjälp, utan att han själv har koll och fattar när det är dags att rycka in. Jag hoppas han blir den starka anhörige jag själv har fått vara en gång då mina föräldrar behövde hjälp.

Tyvärr finns det äldre och sjuka där ute som har anhöriga som inte bryr sig, inte hör av sig, inte erbjuder sin hjälp – trots att de bor alldeles i närheten. Anhöriga som antingen inte begriper bättre, eller väljer att blunda. Anhöriga som borde skämmas ögonen ur sig! Jag blir både upprörd och förbannad när jag tänker på det.

När man blir gammal och sjuk behöver man en närstående som självmant erbjuder sig att hjälpa till när det behövs, som kan ta de jobbiga samtalen, som kan skjutsa till läkaren och finnas där vid ens sida när man ligger på akuten. Det är inget man som gammal eller sjuk ska behöva be om! När man har gamla och sjuka närstående måste de egna behoven läggas åt sidan. Det är otryggt att vara gammal och sjuk – och ensam.

Ta hand om dina gamla och sjuka närstående – innan det är för sent!


Jag håller på att uppdatera sidan Rekonstruktion DIEP-lambå med en koncentrerad info om hur det går till för den som vill veta mer om vad som händer kring operationen och tiden efter. Sidan kommer att fortsätta redigeras och uppdateras allt efter som tiden går.  Jag har också lagt bilderna på en egen sida nu och även den kommer att uppdateras efter hand som jag tar nya bilder och såren läker.

Lämna en kommentar

