Underbart!

Åh så skönt det är att vara hemma igen! Har sovit som en stock i min egen säng, med kuddar under knäna och vid sidorna så jag inte vänder mig på sidan. Det får man nämligen inte de närmaste 4 veckorna. Jag börjar vänja mig vid att sova på rygg och det var betydligt bekvämare i min egen säng. Såklart. De sista dagarna i sjuksängen har jag vaknat med illamående och huvudvärk, det fanns inga sådana tendenser idag.

Det var tårarnas dag igår och jag gick runt och försökte berömma alla jag varit kontakt med. Strax efter lunch blev jag hämtad av en stjärna som bor långt utanför Malmö men ändå tyckte det var värt besväret att skjutsa hem mig. Under normala omständigheter hade jag promenerat hem, men till och med jag inser mina begränsningar i det här fallet. Nu har jag några dagar på mig att hämta krafter och träna mig i promenerandets konst, för jag ska på återbesök och omläggning på fredag morgon. Jag måste i alla fall kunna ta mig till bussen. Men det ska nog gå bra.

Precis efter operationen kom det ett brev med posten till mig på avdelningen innehållande fem guldmedaljer och ett diplom. Från en annan stjärna… Helt underbart roligt! :-) Här är vad jag fick.Diplom

 

 

medaljer

That’s what friends are for… Kram på er, ni vet vem ni är! :-) Och så fick jag såklart besök på rummet jämnt fördelat över veckan, vilket piggade upp dagarna!

Bildfrågan
Idag kunde jag själv bestämma om och när jag skulle duscha. Härligt att inte vara beroende av andra för att sköta sin egen hygien. Jag var lite bekymrad för jag har bara badkar och visste inte riktigt om jag skulle kunna ta mig över kanten, men det gick hur bra som helst. Man kan mer än man tror faktiskt och egentligen gör det inte så ont. Man ska bara vara väldigt försiktig så det inte stramar i såren.

Det var första gången jag såg mig själv i spegeln efter operationen. Tuttarna ser man ju lite ovanifrån men magen har jag inte sett alls. Måste säga att jag är djupt imponerad över denne kirurgs färdigheter. Funderar på att fria till honom, jag är redo att bli hans slav resten av mitt liv. ;-) Ärret över magen syns ju nästan inte! Det ligger förvisso under tejp, men ändå. Bröstärren lyser ju igenom tejpen.

Har funderat fram och tillbaka över det här med bilder eller ej. Jag vill inte tvinga på folk bilder de inte vill se, men jag tänker länka till dem, så är det valfritt att klicka. Jag satt ju själv och letade febrilt på Google efter bilder inför min operation och det var inte helt lätt att hitta. Det är lite svullet över brösten och även över magen, men det är ju inte så konstigt. Det kommer att lägga sig med tiden. Brösten kommer också att bli lite mjukare och se mer naturligt hängiga ut. Så… för den som vill se hur man ser ut en vecka efter en DIEP-lambå finns det bilder här:

Bröst  –  Mage  –  Helfigur

Håll tillgodo! Beach 2015 – here I come. :D

Aldrig har jag väl varit så benägen att öppna BH:n och visa tuttarna. (Och aldrig har så många varit så nyfikna på hur jag ser ut under kläderna.) Kanske är det lättare att knäppa upp BH:n nu, för det är ju egentligen magen jag visar. Den sitter bara på en lite annan plats än förut. :-)

10 thoughts on “Underbart!

  1. Hej!
    Sökte på bröst rekonstruktion och din blogg kom upp. Ska till Linköping på föreläsning och första undersökning 13/5 ang bröstrekonstruktion.
    Vår ”cancer resa” verkar ha en hel del likheter. Jag fick mitt besked 13/12 2011. Opererade bort vänstra bröstet och 18 lymfar i armhålan den 7/1. Efter det blev det 15 omgångar med Cellgift och 25 strålningsdoser. 2012 var minst sagt ett dystert år. Pappa dog, svärmor fick en stroke, hunden fick epelepsi och avlivades och jag Blev uppsagd pga arbetsbrist (2 veckor efter min sjukskrivings slut. ) Jag är lyckligt 46 år, gift och 2 barn, 24 och 18. Jag mår bra nu. Arbetar, tränar flitigt och har fått tillbaka mitt långa blonda hår! :)
    Mitt landsting ( Jönköping) har remitterat mig till Linköping och äntligen har jag fått denna tiden. Ser oerhört mycket fram emot att få ett nytt bröst och känna mig hel igen!! Så glad att ha läst om din operation så jag vet lite mer om hur verkligheten är. Har du några tips och råd att ge mig?
    Tack för intressant läsning och Hoppas att du mår bra och att du fortfarande är nöjd med din operation!
    // Annelee svedenklint

    • Hej Anelee!
      Så skönt för dig att äntligen vara på väg mot rekonstruktionen! Det är så skönt att kunna se sig i spegeln och se normal ut. Nåja, det saknas ju fortfarande bröstvårta och vårtgård, men på något vis så stör det mig inte. Jag har två bröst och det är jag nöjd med.

      Det finns egentligen inte så mycket man kan förbereda inför operationen, men eftersom man ska ha gördel dygnet runt första månaden rekommenderar jag att du köper hem en extra så du har att byta med. Dels svettas man och dels kan det läcka en del från såren i inledningen, så gördeln blir ganska snabbt solkig.

      Det kliar i såren när det läker, som i alla sår. Är du känslig för klåda rekommenderar jag dig att be om recept på Tavegyl som är en klådstillande tablett. Framför allt till natten har det varit skönt att ta en sådan.

      Jag fick rekommenderat är att äta Zinktabletter för läkningens skull. Har googlat en del på det och det står på de flesta ställen att det rekommenderas i samband med operation, både före och efter för snyggare ärr.

      Precis innan operationen klippte jag mina tånaglar och det var jag glad för sen eftersom man de första veckorna inte riktigt når hela vägen ner.

      Jag önskar dig lycka till med din operation!

  2. Åh vad fint det ser ut… Bröst och mage vad härligt att ha kommit så långt Else :-)
    Ser ju ut som värsta bomberna ;-) ta det nu försiktigt och var rädd om dig <3

    • De är inte så stora som det ser ut eftersom de är lite svullna. Men det räcker gott och väl åt mig. Jag är supernöjd och det är såååå skönt att ha det gjort! Lycka till när det är din tur!

  3. Ser ju toppen ut! (ja, brösten hade jag ju sett men även magen är ju superfin!) Ringer angående ev bilfärd imorgon… :-)

  4. Härligt att du är hemma och enligt samtliga medlemmar i min familj så tänker de skicak mig till din kirurg om det blir dags, ser ju helt fantastiskt ut trots att det bara gått en vecka. Tycker det var jättebra att du la ut bilder, nu väntar jag bara på Siby också!!! Stor kram och ta nu ett steg i taget 😘😘😘😘

    • I så fall lovar jag att hälsa på dig varenda dag! :-) Ja visst är det snyggt med tanke på att det gått så kort tid. Jag är imponerad. Tänker på dig! Kram

  5. Låter bra med allt Else! Vilka härliga vänner du har! ! Så kul med medaljerna:))
    Fint att höra att du är så nöjd. …det är du värd efter allt du har gått igenom.
    Har precis kommit hem från körrep. Full fart här!
    Kram Annika

    • Har kollat på bilderna nu……det ser ju helt fantastiskt ut! Så fint trots att det är så nära inpå operation. Bra att du lägger ut bilderna.
      Kram

      • Ja, det kändes bra att ha kommit på en lösning beträffande bildvisningen som passar alla. Alla vill ju inte se, så då behöver de inte klicka. ;-) kommer att lägga ut fler efter hand som det läker. Kram!

Lämna en kommentar

