Degraderad

Jaha, då har man gått från lyxsvit till utedass. I eftermiddags blev jag flyttad enligt principen ”Tag din säng och gå”. De tog helt sonika sängen och körde in på en tvåbäddssal, likaså mitt sängbord. Och så var jag installerad och klar. Här finns varken dusch eller toalett på rummet. Dessutom ligger rummet i början av korridoren, precis bredvid dagrummet, så borta är allt vad heter lugn och ro. Tack och lov är jag ensam på salen och dörren går ju att stänga. Och framför allt, i morgon ska jag hem! :-)

När jag höll på att packa ihop mina saker gjorde jag en fasansfull upptäckt i min garderob. Längst ner på hyllan låg min förhatliga protes-bh med tillhörande protes och stirrade på mig. Det är ju inte klokt så fort man glömmer! Helt ärligt, den hade helt fallit ur mitt minne. Nu återstår frågan vad man gör med gamla proteser? Kastar man bara dem, eller finns det någon insamling till bättre behövande i fattiga länder? Det är ju rätt dyra saker om man nu skulle behöva köpa dem själv. Jag har dessutom en nästan oanvänd klisterprotes där hemma, med tillhörande rengöringsmedel och skin tonic. Sköterskan hade ingen aning om vad man gör med gamla proteser, hon hade aldrig fått frågan, men hon skulle kolla upp. Och om det inte finns någon officiell insamlingsinstans för avlagda, fullt fungerande bröstproteser var hon sugen på att starta en sådan. :-)

I mitt sökande efter produkterna ovan hittade jag självhäftande bröstvårtor. :-) En av tjejerna på Lydiagården hade sådana och kände sig påklädd så fort hon satte på dem. Jag hade glömt bort dem, men ska fråga i morgon, eller vid återbesöket om man kan få sådana.

Jag ska inte gå in mer på maten, det börjar bli tjatigt. Vill bara kort tala om att kvällens middag, enligt Sibyllas filosofi, även den bestod av klyftpotatis. För den som inte känner till Sibyllas filosofi kring detta går det att läsa bland kommentarerna till förra inlägget. Hon har inte bara vunnit i rekonstruktionslotteriet (hon fick sin i torsdags) jag utser henne härmed även som vinnare av förmiddagens tävling. :-)

Vinnare

6 thoughts on “Degraderad

  1. För några år sedan tog jag reda på en anhörigs bröstproteser. Dessa skickade jag med en kollega som samlade in kläder, leksaker etc och som sedan kördes med långtradare till Ryssland. Kolla på er egen ort med omnejd så kanske det finns liknande organisationer redan. Glasögon är också eftertraktat.
    Mariana i Sundsvall

    • Lustigt du nämner glasögon, jag var iväg till Synoptik veckan innan operationen för att lämna in en påse gamla glasögon. De tar emot där och samarbetar med Lions. Jag gå förbi bröstmottagningen en dag och fråga där. De kanske har nåt.

  2. Om jag bara haft tid och ork hade jag gärna varit med och startat någon slags insamlingsverksamhet för bättre begagnade ”tillbehör”. Sådant som kunde skänkas vidare till kvinnor som inte råkar leva i länder med vår – trots allt! – generösa tilldelning av proteser, peruker mm. Tänk om dessa så förhatliga prylar åtminstone kunde komma till nytta och hjälpa någon annan drabbad, visst skulle det kännas meningsfull.

  3. <3 <3 Tack för priset! Vilken ära! <3 <3
    Jag har också funderat över vad man ska göra med proteserna och perukerna! Jag lär inte använda något av det – någonsin mer! Egentligen borde landstingen ha en insamling för det, precis som de har klädinsamling för bättre behövande.
    Du har lite tur i oturen när du fick byta rum, ensam i en fyrbädd är också lyx! Men snart får du lägga dig i din egen sköna säng och det är mycket bättre, kan jag lova dig!

    God natt och sov gott!
    Varma, sköna kramar

    • Det är jag som tackar för ett gott skratt! :-) sköterskorna i korridoren undrade nog vad som hände inne på rum 13 som var så vansinnigt roligt, för jag skrattade både högt och länge.

Lämna en kommentar

