Underskatta aldrig en hårtvätt!

Nu börjar jag visst bli frisk. Har inrättat ett litet kontor på ”andra sidan sängen”. Det vill säga jag har bett att få det rullande bordet flyttat till fåtöljen. Det underlättar för alla eftersom bordet ändå stod i vägen när jag skulle resa mig upp ur sängen. Jag var därför tvungen att ringa på klockan även om jag egentligen kan stiga upp själv. Nu kan jag rå mig själv och behöver inte känna att jag stör varje gång jag behöver kissa eller bara vill upp.

sjukhuskontoret

Jag fick besök av sonen idag, som nog njuter lite av att vara ensam hemma. När han gått frågade jag personalen lite försynt om jag möjligtvis skulle kunna få hjälp att åtminstone tvätta håret. Vet ju hur stressade de är här, men kände att det började bli olidligt i hårbotten. Vid 19-tiden kom en leende sköterska med ett stort badlakan i högsta hugg och släpade ut mig till duschen. Sittande på en pall med huvudet framåtlutat fick jag håret tvättat. En UNDERBAR känsla! Inte att sitta framåtlutad med händerna mot väggen, iklädd korsett och sjukhusets trosor – med ett drän hängande ur bröstet – men att få håret tvättat. Underskatta aldrig en hårtvätt! Annars hade en väninna lovat (hotat?) hjälpa mig i morgon… tror inte det hade blivit så populärt.

Dagens middag var minst sagt konstig. Jag fick dels en tallrik med pastaskruvar, lite morötter, ärtor och blomkål – ingen sås… och dels en skål med köttfärs samt två tortillabröd, majs, sallad, vitlökssås och salsa. Vad var det för konstig kombination? Jag åt tacosdelen, resten skickades ut orört. Någon gång vid inskrivningen har jag tydligen sagt att jag inte tål att dricka mjölk, så nu får jag laktosfri mat varenda gång. Det spelar ingen roll att jag varenda gång, med en dåres envishet upprepar att det inte behövs någon specialkost. Något irriterande. Men å andra sidan spelar det nog ingen roll vad jag får för mat, sjukhusmat är ingen höjdare. Idag bad jag Bertil ta med en påse vanliga salta chips och det var nästan lika gott som hårtvätten var skön.

I kväll har jag varit ute på en lång promenad i korridoren, bärande på min lilla ”handväska” = en blå plastpåse innehållande dränageavfall. Denna gången vågade jag mig iväg helt utan gåstol och det gick hyfsat. Det är mycket svårt att räta ut magen och gå upprätt, men det är ju inte så konstigt. Passade på att rosta mig en macka när jag ändå nådde dagrummet. Hoppas bli av med mitt sista drän i morgon, så jag snart får lov att duscha. Det skulle vara pricken över i. Sen dröjer det väl inte allt för länge innan man får åka hem, men jag gissar att det blir tidigast måndag.

4 thoughts on “Underskatta aldrig en hårtvätt!

  1. Passa på och njut av uppassningen du får på kliniken även om maten verkar minst sagt underlig. Jag höll på att bli utskriven ett par timmar efter narkosen, men blev ”JJ” och fick stanna kvar och serverades strömmingsrullader. Rätt gott faktiskt!
    Jag har inte varit inpackad lika länge som du men har redan blivit trött på det, speciellt dränaget som hänger framför mig och är mest i vägen.
    Stora varma kramar från ett kallt och snöigt Uddevalla! <3

    • Jag njuter, även om servicen blir sämre allt efter som jag blir bättre. :-) Men det känns tryggt att vara här, särskilt så länge som jag har dränet kvar. Läste din blogg och trodde jag hade svarat… men ibland kopplar inte hjärnan med resten av kroppen. Bra du stod på dig så du fick stanna över natten, det är ju inte direkt en rotfyllning man gått igenom.

  2. Du har fått till en riktigt bra hörna där! Som värsta vdn:)) trist att maten är så blek….smyg ut och rosta macka när du är sugen.
    Flyter på bra annars! Bra att du får vara kvar några dagar till.
    Kram från ett snöigt Älvkarleby.
    Annika

    • Ja här sitter jag hur bra som helst. Frågar man sköterskorna så har de nog någon liten uppfattning om att jag tror jag är VD… :-) Men man måste stå på sig annars blir man överkörd. Det blir man ändå emellanåt, men summan av kardemumman brukar ändå vara att jag hade rätt från början. :-)

Lämna en kommentar

