Slutet är nära

För snart två år sen (13/3 2013) stod jag framför en dörr – dörren till en lång, skumpig och inte särskilt trevlig resa. Det var dörren till cytostatikamottagningen. Snart är den här parentesen i mitt liv till ända. Jag ser slutet. Det känns som att stå framför ännu en stängd dörr. Jag vet inte vad som finns på andra sidan. Jag vet bara att när jag öppnat den dörren vill jag stänga den bakom mig med en smäll, låsa och kasta nyckeln. Sen vill jag gå mot ljuset, resa mig som Fågel Fenix ur askan.

Fenix

Är jag nervös? Nja, egentligen inte. För jag kan inte tänka förbi söndag. Från och med måndag är det liksom svart. Måste komma ihåg att tända lampan när jag passerat dörren. Däremot är jag oerhört rastlös. Den här dagen har jag längtat efter sen de opererade bort bröstet den 7 januari för två år sen. Bara längtan efter ett jobb har varit starkare. Men just nu överskuggar den här operationen allt.

Här ligger små lappar överallt med saker jag ska komma ihåg. Köpa korsordstidning, ladda kontantkortet, klippa tånaglarna (tror det blir problem med det med trasig mage) och andra små praktiska saker – och såklart en lista med vad jag behöver ta med till sjukhuset. Sen jag var inlagd förra gången har jag blivit med laptop, så denna gången ska datorn med. Tanken är att bjuda på några direktrapporter från sjukhussängen – om jag orkar och kan.

I rastlöshetens tecken har jag dammat vitrinskåpet, sorterat i pärmar, röjt i ett skåp som varit överfullt med fullständigt onödiga bra-att-ha-prylar och fikat med ett par väninnor. Någon liten promenad varje dag har det också blivit, även om gårdagens blev väldigt kort. Men det skyller jag på det dåliga vädret. I morgon ska här tvättas och storstädas, för sen blir det bara ”Bertil-städning” ett bra tag framöver och den är ju inte så grundlig om man säger så. På söndag kommer väninnan på eftermiddagen och käkar middag med oss, så slipper jag gå här som en osalig ande och bara vänta. Och sen ska Bertil få följa mig till sjukhuset och se till att jag blir installerad ordentligt. :-)

Jag vill passa på att tacka för alla erbjudanden om extra magfett. :-) Hade jag tagit emot allt jag blivit erbjuden hade Dolly Parton framstått som plattbröstad. Men det hade helt klart varit en lukrativ marknad om det hade varit genomförbart. Vem vet, om 10 år kanske man kan donera mage till behövande. :-) Men fram till dess får man ta till andra knep om man vill bli av med sin mage. Aftonbladet hade några tips för ett tag sen:

plufsmagen

7 thoughts on “Slutet är nära

  1. Hej fina du, jag förstår att du har myror i brallan! !…nu kan du bara vänta men du har en bra placering där gällande helgen. Tänker på dig och är med dig på ditt äventyr:) ser fram emot uppdatering längre fram. ..
    Snart har du rest dig ur askan och kanlyfta som fågel Fenix ut i ljuset (sjunger om det i min kör. M.Wiehe skrivit text) ska på körfest i kväll dessutom!
    Kram till dig ♥

  2. Käraste Else,
    Det känns nästan som om jag är med dig, ser så mycket fram emot resultat och massor med återkopplingar, någon gång ska väl jag också stå framför den där dörren. Du lyfter mig varje dag och jag vet inte hur jag hade orkat igenom detta om det inte hade varit för dig. När du är hemma och redo för besök hoppar jag på ett plan, för nu kan vi inte skjuta upp det här längre. Jag längtar efter att få ge dig en riktig kram.
    Nu ska jag hålla mina tummar hårt resten av helgen och på måndag och önskar dig ett gigantiskt lycka till!
    Puss o kram
    Karin med flera 😄❤️

  3. Lycka till på måndag! Min första Cytostatika behandling gick bra igår :) mår bra fast lite tung i skallen är jag nog. Nu städa klart sen ut i den goa Solen. Än en gång Tack för din bloggsida . Kram

Lämna en kommentar

