Ytlig, fåfäng och korkad?

Snart klämtar nyårsklockorna igen. Förra året gick jag hela julhelgen med gips om min armbåge efter att ha trillat med cykeln. Gipset åkte av nyårsaftonsmorgon för jag ville inte gå in i det nya året inlindad i bandage. Jag hade då en arbetsträning att se fram emot, äntligen skulle jag få komma ut och göra mig nyttig. Det kändes bra, jag trodde på 2014, det kunde på inget vis bli sämre än 2013. Det blev det inte heller. På det stora hela har det varit ett bra år, även om jag fortfarande räknas till de arbetslösas skara. Det är förstås en stor och tråkig plump i protokollet, men just nu inget som upptar mina tankar nämnvärt.

Inför 2015 har jag i nuläget bara ett mål. En rekonstruktion. Det kan tyckas ytligt att vara så fokuserad på en sådan fåfäng sak, samtidigt som andra kämpar med återfall. Jag kanske borde sitta nöjd med att jag fortfarande är frisk. I ärlighetens namn, hade någon frågat för två år sen om jag skulle kunna tänka mig att göra någon form av plastikoperation hade jag skrattat högt och sagt ABSOLUT INTE!. Dumheter. Men då – för två år sen – hade jag två bröst. De var inte stora. De var inte snygga. Men de var två och de var mina.

Jag är beredd att gå genom skärselden för att reparera skadan! Det kommer att göra förbannat ont. I magen framför allt. Å andra sidan visste jag också att det skulle göra förbannat ont att föda barn, men jag gjorde det ändå. Vi kvinnor är ett modigt och tåligt släkte. Eller kanske handlar det om ren och skär dumhet?

Modig eller korkad, jag bryr mig inte. Nu lämnar jag 2014 bakom mig. Ett år där jag fått en massa nya, positiva och värdefulla erfarenheter. Ett år där jag kunnat glädjas åt att få vara frisk. Ett år där jag njutit av vetskapen att jag är omgiven av vänner i både när och fjärran. Ett år fyllt av möten med trevliga människor, omtanke och kärlek. Men jag kan också konstatera att jag aldrig upphör att förvånas över personer som är så upptagna av att leta efter fel hos andra att de missar allt som är positivt. Som in absurdum ältar flera år gamla oförrätter de anser sig varit utsatta för, istället för att glädjas över det de har här och nu.

Livet är kort och kan vändas upp och ner när man minst anar det. Plötsligt en dag vaknar du och ingenting är längre som förut. Det kan ha drabbat dig, en vän, eller en anhörig. Oavsett vilket, allt förändras och du kan ingenting göra åt det, mer än leva med det och stötta den som behöver det. Se till att få proportion på livet! Vad är det som verkligen är viktigt? Har du prioriteringarna rätt? Ta hand om varandra, ta hand om familjen. Gör vad du känner är rätt i hjärtat och inte vad andra säger åt dig att göra. Lev livet så som du känner är bäst för dig, inte hur andra tycker du bör leva. Du har bara ett liv, du får ingen chans att göra om, så gör det rätt från början. Var rädd om dig, var rädd om dem du verkligen bryr dig om – i morgon kan det vara för sent.

Eller kort och gott:

4 thoughts on “Ytlig, fåfäng och korkad?

Lämna en kommentar

