Snö?!

Vaknade till en vit värld idag. Varför? Om – och jag säger OM! – det absolut måste snöa kan det hålla sig till julafton. Men idag? Näää… :-( Blåsigt, snöigt, blött, kallt och jävligt. Det är nu man borde gå i ide för att vakna frampå vårkanten till en värmande vårsol och begynnande grönska.

Gårdagens julafton var en av de bästa vi haft! Kanske för att vi för en gångs skull hade möjligheten att samla ihop det som är kvar av familjen. Bertils farmor och farfar kom och käkade med oss och vi hade en riktigt avslappnad och mysig kväll. Vegetarianen i familjen var den ende som åt svensk julmat, han hade fixat sin egen Janssons frestelse och har ju sen tidigare sin griljerade skinka. Vi andra frossade i dansk flæskesteg med svål, rödkål och hemlagad brunsås. Jag älskar dansk flæskesteg och igår blev svålen riktigt knaprig och god.

Julafton började redan dagen innan när jag överraskades av ett blomsterbud. Från ett helt oväntat håll kom den vackraste julgruppen! Jag blev så glad och undrar i mitt stilla sinne vad jag gjort som gjort mig förtjänt av den. Det är snarare givaren som borde svämmas över av ett helt blomsterhav. Tack snälla!

Julklappsutdelningen är en hedersstund. Jag älskar det här med överraskningar och presenter. Måste säga att jag är stolt över min son som så helhjärtat går in för att försöka hitta den rätta presenten. Han är så omtänksam och vill verkligen ha något till alla. Ingen får vara utan. Dessutom kommer han alltid på bra saker.

Igår fanns det en till som verkligen träffade mitt i prick. Jag blev helt tagen och kunde inte hålla tårarna tillbaka. Väninnan hade lekt rimstuga och fått ihop denna lilla vers:

julrim

Ett presentkort hos Kvinnligt under väckte alla känslorna till liv. Jag kippade efter andan, sen brast alla fördämningar och tårarna strömmade ner för kinderna. Men det var tårar av glädje! Tårar av lättnad. Nu känns allt så nära, så på riktigt. Och ändå finns den där lilla, lilla brasklappen att det kanske inte går att fixa. Men i så fall får jag väl köpa mig en riktigt fin protes-BH istället.

Nu tittar solen fram här nere i Skåne. Istället för att gå i ide får jag väl ta och gå ut och sniffa på snön. Nu laddar vi för nyårsafton som ska firas med goda vänner, där Kung Sune är hederskatt!

Lämna en kommentar

