Svart på vitt

Idag kom det. Brevet. Nu har jag det svart på vitt. Igen. Det känns nästan lite som en julklapp i förskott.

Bara röntgensvaren emellan liksom. Men jag känner egentligen ingen oro för det. Läkaren lät inte särskilt bekymrad. Det lät mer som en försiktighetsåtgärd så de inte sprättar upp mig i onödan. Men visst, det finns ett litet osäkerhetsmoment över det hela som jag måste vara förberedd på. Det tänker jag dock inte grubbla över nu. För nu ska vi fira jul!

Idag har granen kommit på plats. Vet inte hur det gick till men jag har lyckats få tag i den fulaste granen någonsin. Den ser inte alls ut som jag vill att en gran ska se ut. Hur jag ens kom på tanken att köpa den är en gåta.

Bertil tar sig för pannan (och håller för öronen) vid blotta tanken på att jag ska klä granen, för han vet vad som komma skall. Till ljudet av den gräsligaste julmusik på högsta volym dansar jag runt och skrålar för full hals. Sjunger med i de galnaste julsångerna, allt från att joddla med i ”Jag fångade en räv idag” till ”Bjällerklang” och ”Vår julskinka har rymt”. Favoriten är ”Jag såg mamma kyssa tomten” för den symboliserar allt vad julen handlar om för mig, hemlighetsmakeri och överraskningar. Vet inte om det är själva skivan han hatar eller om han bara tycker jag är allmänt pinsam. Troligtvis det sistnämnda. Men det bryr jag mig inte om, det är min ”klä-granen-skiva”. Utan den blir det ingen jul. Skivan spelas en gång varje år, så det får han stå ut med.

Nu är i alla fall granen pyntad och det lyser så mysigt i hörnan, även om den är ful. Unge herrn har överlevt mammans sång och dans även i år. Han har dessutom griljerat sin allra första vegetariska julskinka. I morgon ska det allra sista inhandlas och sen är det bara att låta sig övermannas av julefriden. Bertil firar lille julafton med sin pappa och jag, ja jag åker hem till en väninna där vi ska bänka oss framför TV:n och julens uppesittarkväll. Ja alltså, travets uppesittarkväll, inte Bingolotto. Det skulle vara långt under min värdighet.

God-Jul-2014_2

5 thoughts on “Svart på vitt

  1. Du är underbar Else!!! Kan se dig dansa o sjunga fram bland glitter o ljus:)) sången om ”julskinkan som har rymt” gillar jag brukar sjunga den men kan bara refrängen. ..bra gjort av Bertil! Är det qvarnskinka eller har han gjort på bönor? ?? Kreativ kille! !
    Granen är alltid fin även om den är snedvuxen och gles. Alla granar får vara med:))
    Njut av lediga dagar som kommer. Njut av granen. Efter nyår blir det full gas och nya tag.
    Hoppas ni vinner en slant i kväll..gärna en rejäl…….;).håller tummarna. Snacka om bra avslut på detta år i så fall.
    Stor julkram till dig.
    Stor ju

    • Efter att ha sett väninnans benrangel till gran inser jag att min gran är superfin. :-) Bertil köpte färdig julskinka i en specialaffär för vegetarisk kost, behövde bara griljera den. Vad den är gjord av har jag ingen aning om. :-)

      Vi fick 6 rätt och vann 420 kronor! Tjohooo.
      Kram!

      • God jul Else! Kul att ni vann pengar måste vara spännande med trav….nervöst. ..stundtals:)
        Bra att det finns butiker för vegetarisk mat. …finns ej i Uppsala. Tror att man är mer radikala i Malmö gällande det.
        Här i Älvkarleby är det ett fantastiskt julväder; snö, frostklädda träd och 8 minus grader. Som ett vykort.
        Ha en fin dag o kväll.
        Kram ♡

  2. Hahaha, du e la för rolig!? God jul på dig också, Else! ⛄️🎅🎄🎁 hoppas du får en fridfull jul, trots travets uppesittarkväll. Kram Susanne

    Skickat från min iPhone

Lämna en kommentar

