Tåget rullar igen

Efter att ha stått still mitt på spåret ett tag har tåget äntligen börjat rulla så sakta igen. Jag fick tag i konduktören (läs koordinatorn) idag och har nu fått ett nytt, preliminärt datum för operationen. Dock ska tåget stanna på två små stationer först, magnetröntgen av mage och skiktröntgen (datortomografi) av kvarvarande bröst (inte mammografi). Om inte röntgen visar på några hinder vad gäller användbara kärl i magen blir operationen måndagen den 12 januari! Hu! Jag både vill och inte vill, men varje gång jag ser mig i spegeln så kan jag bara konstatera att det här är något jag måste igenom. Men, men… jag har äntligen lärt mig att ta en dag i sänder, så jag funderar inte mer på det redan nu.

Det känns ganska bra faktiskt, att leva här och nu istället för i den ovissa framtiden. Här och nu planeras det för julfirande, längre än så sträcker sig mina tankar inte. Julklapparna är inhandlade och dessutom inpackade. Fick oväntat fyra dagar för mig själv, då sonen pep iväg till Stockholm några dagar. Julgranen står i en hink med vatten på balkongen och väntar på att få komma in i värmen. Det får bli helgens bekymmer. Sen är det bara att invänta julafton. Det blir som vanligt en lugn och stilla familjemiddag, långt ifrån all traditionell julmat. Nåja, lite ris à la Malta med saftsås ska vi förstås ha. :-)

Jag fick förresten veta av koordinatorn idag att mina vita blodkroppar nu klättrat sig över det nedre strecket och är fullt godkända! Tjohoo! Så då var det Letrozolen som spökade. Försökte få tag i kontaktsköterskan på onkologen, men det var upptaget hela tiden och sen hade jag inte tid längre. Får försöka igen i morgon för att höra vad jag ska göra nu. Det känns ju inte så kul att stoppa i sig Letrozol om de sänker värdena så mycket, särskilt inte inför en så stor operation. De vita blodkropparna behövs för att förhindra infektioner.

Hmmm… funderar lite löst. Om man inte längre har några bröst att få cancer i, behöver man då fortsätta äta Letrozol? Får nog ta och fråga om hur det hänger ihop.

8 thoughts on “Tåget rullar igen

  1. Härligt Else,
    Nu hänger du inte löst längre utan har kontroll över tillvaron, nu har du dagar och tid att förhålla dig till…hoppas nu att magen har de förutsättningar som krävs..
    Kram Annika

  2. Käraste Else, låter som du landat lite grann det gläder mig, samtidigt måste det kännas skönt att du verkar bry sig så om att du ska få ordning på operationen och allt där runtomkring. Njut nu av de kommande veckorna och jag skulle nog strunta i Letrozolen tills efter operationen, men kolla med onken först, nog bäst att följa deras råd.
    Behandlingskramar från Stockholm, ja idag blev det äntligen av :-)

    • Jag tror också det är bäst att inte äta några Letrozol fram till operationen eftersom värdet stigit markant på bara två veckor. De vita blodkropparna behövs för läkningen, så jag tror att ordinationen kommer att vara fortsatt uppehåll.

      Jag njuter för första gången på två år av att bara vara ledig! Rätt skönt måste jag säga! :-)

  3. Härligt Else, jag hör hur du nynnar ”Plingelingelinge tåget går, ut i vida världen, den som femti öre har…”
    Det räcker visserligen inte så långt med femtio öre nuförtiden (inte ens om man avrundar uppåt till en krona) men jag hoppas innerligt att 2015 är året när ditt tåg går ut i världen! Fortsätt nynna!

    • Hmmm, får kanske börja öva på barnvisorna igen. Mina funderingar har plötsligt tagit ett sidospår som leder åt att jag kanske ska återgå till min barnskötarroll på förskolan de sista 10 åren av mitt arbetsliv… Vem vet, tåget kanske har ändhållplatsen där. :-)

  4. Skönt att du är på gång igen. Jag väntar med att hålla tummarna för dig tills efter helgerna. :-)
    Jag tror du ska äta Letrozol även om du inte har några boobies eftersom det kan finnas en och annan metastas som ligger och lurar.
    Det verkar som om du har en perfekt lagom jul. Här har vi än så länge bara kikat lite på risgrynsgröten med kanel och socker. Och med lite tur så blir det ingen mer julmat än så.
    Varma kramar från ett regnigt och råkallt Bohuslän

    • Du har säkert helt rätt i att jag måste fortsätta äta mina Letrozol ändå. Men drömma får man. :-) Hur som helst är det kanske ändå bäst att vänta med att börja knapra dem igen till efter operationen om de nu påverkar de vita blodkropparna så drastiskt. Värdet hade stigit från 2,7 till 3,8 på bara två veckor. Vi får se vad sköterskan säger i morgon!

Lämna en kommentar

