I väntans tider igen

Sista dagen i frihet! Skulle det ha varit idag… Därför hade jag och min väninna bokat in en utflykt till Köpenhamn igår. Lite för att skingra tankarna, men även för att jag aldrig varit där under julskyltningen och tyckte det skulle vara trevligt. Vi har en gemensam ”sparbössa”, en burk vi lägger 20:- var varje gång vi ses. Målet är att använda pengarna till en resa till Charlottenlund travbana och deras stortävling Copenhagen Cup. I år kom vi inte iväg för vädret var för dåligt, så nu låg pengarna där och brände hål i burken. Pengarna ska rulla, så vi tog besparingarna och begav oss.

För en vecka sen hörde jag att de har en fantastisk julmarknad i Christiania, väl värt ett besök. Jag har aldrig varit i Christiania, eller ens i den delen av Köpenhamn, så det kändes som en bra anledning att göra ett studiebesök. Hade vi konsulterat kartan vi hade med oss lite mer noggrant hade vi kommit dit på halva tiden, å andra sidan fick vi oss en lång, uppfriskande promenad. Hade vi dessutom konsulterat Christianias hemsida hade vi vetat att julmarknaden på Christiania inte startar förrän den 5:e december. Å andra sidan hade vi i så fall inte fått denna upplevelse. Så vi är nöjda ändå.

För mig är Köpenhamn lika med Tivoli och Strøget. Det kanske är därför jag åker dit så sällan, dels är jag för gammal för karuseller och dels har jag aldrig förstått mig på det här med shopping. Tycker bara det är tråkigt att ränna i affärer. Därför var promenaden till Christiania en positiv överraskning. På vägen dit befann vi oss plötsligt i en stadsdel som till stora delar påminde om Amsterdam, med sneda, färgglada, gamla hus och en kanal full med små båtar. Den delen förtjänar definitivt ett eget besök en varm sommardag! Christiania är vad det är, ett par djupa andetag och man mådde som en prinsessa, men så ligger det också på Prinsessegade. :-) Nä, skämt å sido det var fascinerande att strosa runt där. Det är säkert också vackert på sommaren. Men jag behöver inte gå dit igen.

Senaste operationsnytt
Idag ringde kirurgen från plastik. Nu har de konfererat om min kommande operation och kommit fram till att jag är väldigt speciell. Alltså min sjukdomshistorik, inte jag som person. Jag är som ett Kinderegg. Dels fanns det förstadium i vänster bröst som ledde till att jag blev både opererad och strålad där. Dels är vävnaden i det resterande bröstet väldigt tät och kompakt, vilket kan göra det svårt att se eventuella metastaser i tid. Eftersom detta försämrar mina utsikter på sikt, anser de därför att det är bäst att göra en dubbelsidig rekonstruktion! Under förutsättning att det finns bra kärl att ta av på magen. En remiss till skiktröntgen av magen ska skickas, den vill han helst att jag gör innan jul. Dessutom vill de göra en MR av bröstkorgen. Ingenting är med andra ord säkert än. Vad som händer om det inte finns bra kärl i magen så det räcker till båda brösten vet han inte. En så svår fråga hade han aldrig fått förut.

I övrigt är jag nu pausad från mina Letrozol, ska göra uppehåll i 14 dagar som kulminerar i provtagning för att se om mina värden stigit. Därefter ska jag äta dem igen i 14 dagar och ta nya prover för att se om det blir någon skillnad. Egentligen skulle detta göras i januari – efter operationen – men eftersom operationen sköts upp kontaktade jag onkologen och föreslog att vi gör det nu så vi har koll på de vita blodkropparna när det är dags för operation. När jag berättade det för kirurgen idag tyckte han det var klokt av mig och undrade om jag ”är aktiv inom vården”. Nä, jag är bara allmänt aktiv. :-)

Än en gång är mitt liv i PAUS-läge. Tåget som var på väg in till slutstationen har stannat på spåret, som tåg i största allmänhet gör i Skåne idag. Det är bara att vänta, det finns ingenting jag kan påverka mer just nu.

8 thoughts on “I väntans tider igen

  1. Håller med övriga kloka kvinnor här! !!
    Toppen att de verkligen tänker till innan man gör något. Tiden går trots allt fort. Snart är det dags.
    Kram! Annika

    • Ja, jag är så glad att den här läkaren tog sig tid att gå igenom journalen och att han dessutom tar sig tid att ringa och förklara noga. Jag har haft tur! Hoppas nu bara att alla kärlen som behövs finns intakta, så inte mitt blindtarmsärr ställer till med problem!

  2. Slutar aldrig förvånas över att de som är aktiva i vården är så förvånade över att det finns patienter som är aktiva i vården, sin egen vård!
    Tycker du kan tipsa om att det finns utmärkta kärlkirurger som säker kan transplantera dit några snygga kärl om de i magen inte räcker :)

    • Tror jag ska hålla mig väl med den här kirurgen eftersom det är han som ska operera, annars kanske jag vaknar med två pucklar på ryggen… ;-)

  3. Käraste Else, jag håller med Sibylla, du är på väg och planen låter ju smart, dvs att göra bägge brösten samtidigt, har haft flera i vår BC grupp på nätet som har gjort detsamm och är jättenöjda, även om det är jobbigt. Kul det där med jobba i vården, jag får nästan alltid den frågan också, senast igår, de tyckte jag hade sån koll på alla värden etc. Jag man vill ju gärna ha koll och se till att inget glöms bort, det tycker jag är klokt och i ditt fall extra mycket så. Och att du var speciell det visste vi ju redan, one of a kind :-)
    Stor kram från Radiumhemmet, ja det blev inläggning till slut….
    Karin

    • Åh, vad skönt att höra att du är inlagd! Stollerier att åka kollektivt mitt i en cytostatikabehandling om du frågar mig. ;-) Minns hur skönt jag trots allt tyckte det var när jag väl låg på isoleringen, att bara ha den röda knappen att trycka på när man behövde något. Ingen stress över saker man bara måste fixa. Bara ligga där och bli omhändertagen. Njut allt du kan!

      Jag har också hört att folk är så nöjda efter denna rekonstruktion. Det blir säkert hur bra som helst när jag väl är framme. Och jag bad ju om det här, så jag får väl skylla mig själv. :-)

      Kontrollfreak är mitt mellannamn!

  4. Det finns många stationer som tåget som är på väg till slutstationen kan stanna och vänta på. Det viktiga är att man redan sitter på tåget och inte ser den åka förbi. Det känns skönt att veta att de är så noga så att de inte lämnar en enda detalj, hur litet det än är, åt slumpen.
    Det är väldigt trevligt i Köpenhamn. Sist gång jag åkte dit för en helg var det fint på lördagen och det ösregnade på söndagen. Då åkte jag till Malmö och tillbringade nästan hela dagen på ett peruanskt chokladcafé och värmde mig. Finns den kvar, måntro?
    Många varma kramar från Sibylla

    • Du har förstås rätt, hellre sitta på tåget än komma för sent och se baken försvinna i horisonten. Tyckte bara jag hade slutstationen inom räckhåll och nu känns den oändligt långt borta igen. Även om det är sagt att operationen ska göras senast i februari. Tålamod är inte min allra starkaste sida.

      Jag känner inte till något peruanskt chokladcafé, men det kan ju bero på att jag inte är så mycket för sötsaker. :-)

Lämna en kommentar

