Snart ett minne blott

Medan andra kämpar med återfall sitter jag här med hälsan i behåll och en efterlängtad rekonstruktion inom räckhåll. Och mår dåligt. Hur är det möjligt? Jag kan bara skylla på att den sista droppen fick bägaren att rinna över. Fick ett totalt sammanbrott, eller i det närmaste en panikattack hos läkaren idag, så nu är jag sjukskriven fram till operationen. Det känns faktiskt skönt att inte ha några måsten framöver. Nu måste jag försöka sluta tänka på framtiden, som jag ändå inte kan påverka just nu.

Istället ska jag börja koncentrera mig på nuet och den kommande operationen. Jag ska försöka planera min tid och försöka få undan en del saker som blivit liggande. Frysen behöver frostas av, skafferiet behöver en ordentlig rensning, en massa kläder kan sorteras bort, håret behöver klippas och så lite annat smått och gott. Dessutom ska här inhandlas en gördel, för den första månaden ska man gå med en gördel dygnet runt. Ännu en anledning att försöka göra detta under vinterhalvåret… Man får visst en på sjukhuset, men jag kan ju inte gå runt i samma gördel en månad utan att tvätta den! Hoppas att jag kan använda mig av de två sport-BH:ar jag tvingades köpa när jag opererades förra gången. Annars blir det här en dyr affär – igen. Jag inväntar heldagen på plastikkirurgen nästa vecka, innan det görs några inköp överhuvudtaget.

Och sen, till sist, vill jag kunna glädja mig åt att det här snart är ett minne blott:

fore_op

3 thoughts on “Snart ett minne blott

  1. Vad spännande.. Jag har fått en tid till den 17 dec för ett första möte.
    Först skulle jag få höra på en föreläsning på förmiddagen.
    Kl 13 skulle jag få träffa plastikkirurgen..
    Sen skulle de visst ha någon teamkonferens efter det. Tror inte att det är samma dag.
    Sen skulle man väl få ett definitivt besked om vilken operation det blir och ett preliminärt datum fö op.

    Hur länge fick du vänta från ditt första möte?
    Vet du om de även lyfter det andra bröstet samtidigt?
    Annars blir man ju helt sne igen ;-)
    Vore ju bra om de kunde ta allt på en gång så man kunde gå vidare sen…
    Jag kommer följa dig med spänning // kram kram Cattis

    • Hej Cattis!
      Hoppas allt är bra med dig! Vad kul att du är på gång också!

      Jag var på mitt första möte med plastikkirurgen i mars och då sa de att det är ett års väntetid. Jag har själv jagat på dem nu och fått till operationen i december istället för till våren.

      Eftersom jag är strålad finns det inget annat alternativ än DIEP-lambå säger de. Men det tycker jag är bästa alternativet, för med kroppsegen vävnad kommer bröstet att följa upp- och nedgångar i vikt, vilket ett implantat inte gör. I detta skede är det tyvärr bara det ena bröstet som blir fixat. Eventuella justeringar görs senare. Även tatuering av bröstvårta sker senare. Så man är inte färdig med sjukvården på länge än. :(

      Men som med så mycket annat är det ju inte säkert att det är likadant hos er. Om man lärt sig något av denna karusell så är det att vården ser annorlunda ut beroende på var man bor i landet.

      Under fliken Behandlingar har jag skapat en sida som heter Rekonstrukion DIEP-lambå som jag kommer att uppdatera efter hand, där har jag två länkar med info.

      Lycka till!
      Kram

      • Ja då kanske man får vänta ett tag till då :( trodde att jag skulle ha sån tur att jagkunde få den i februari el.nåt..
        Tråkigt att de inte fixar och lyfter det andra samtidigt tycker jag, borde väl vara bra så man slipper mer sen..
        Undrar varför..
        Ja jag ska fråga den 17..
        Spännande nu kommer jag att kika in här lite då och då..

        Lycka till du med // kram kram

Lämna en kommentar

