Hjärtskärande

Idag har jag varit på Rosengård för att göra en intervju. Utanför förskolan mötte jag fyra unga tjejer, kanske i 10-12-årsåldern. De tittade på mig, fnissade lite som flickor i den åldern gör, men precis när vi passerade varandra ställde en av dem frågan:
– Är du svensk?
– Ja, svarade jag sanningsenligt.
– Gillar du SD?

– NEJ, det gör jag verkligen inte! Jag blir alldeles matt! Små oskyldiga barn går och är oroliga när de möter en svensk, vart är vi på väg? Det gör ont i mitt hjärta. Den upplevelsen kommer jag att bära med mig länge…

Kärringen på åttan
Igår började de bygga ställningar på balkongsidan. Jag satt där i solen och kände stor sorg, denna fina höst och jag kommer inte att kunna använda min balkong så länge det är fint. Insåg att de ju ska tejpa igen alla fönster, så jag skulle inte kunna komma ut och vattna blommorna heller. Så jag rev upp de sista blommorna ur balkonglådan och cyklade ut till Kerstin i kolonin med dem och njöt av kvällssolen där.

Idag när jag kom hem upptäckte jag att ställningarna nu står lite här och var längs huset, men balkongerna har de lämnat fria! Kärringen på åttan har satt sig i respekt. :-) De gör det verkligen svårt för mig att skriva och kräva hyresrabatt sen…

One thought on “Hjärtskärande

  1. Det är förfärligt och hemskt att barnen skall känna denna ångest. De kan ju dessutom inte sätta det i ett vettigt sammanhang, för dem blir det bara rädsla. Viktigt att personal på förskolor och skolor lägger tid och engagemang på denna fråga, för att kunna skapa någon slags ro och trygghet.
    Ja! Hur blir det nu? Kärringen på 8:an har blivit lyssnad på och ingett respekt….kan bli svårt att casha in senare. :-)…men kanske något blir kvar att gnälla om?…så det blir några kronor….
    Kram från Uppsala

Lämna en kommentar

