Boktips

Är jag fortfarande vackerHur mår man när man drabbas av cancer och utseendet förändras för att man tappat allt hår? För många kvinnor är det en fullständig katastrof. Själv var jag väldigt orolig innan, men upplevde det inte som något speciellt märkvärdig när jag stod inför fullbordat faktum. Kanske beror det på att jag aldrig använde mina peruker, eller lösögonfransar och liknande. Jag såg likadan ut hela dagen och möttes inte av två olika spegelbilder varje dag under flera månader. Det blev mössa/sjal på skalpen när jag gick ut, för det var kallt om huvudet. Men när sommaren kom så blev det för varmt och jag gick som jag var.

Även om hårlösheten inte bekom mig vet jag att det är en stor sak för många andra. Därför vill jag tipsa om boken ”Är jag fortfarande vacker?” som kommer ut i början av oktober. Fotografen Cecilia Hedström, som själv fick cancer, har fotograferat och intervjuat 23 andra drabbade kvinnor om identitet, självbild och mycket annat.

5 thoughts on “Boktips

  1. På något vis är bröstcancer förknippat med håravfall och alla andra problem man får uppleva under tiden man får behandling kommer i skymundan. Men det beror nog på att håravfallet är så synligt och påtagligt. Men jag använde heller aldrig peruk utan använde en liten mössa när jag gick ut för inte frysa under våren och att skydda huvudet mot solen under sommaren. Men att jag inte hade hår var fullt synligt eftersom jag aldrig drog ner mössan över pannan och öronen. Det var ingen stor sak för mig, men givetvis saknade jag håret ibland. Speciellt när man skulle känna sig vacker.
    I början är det helt tillåtet att känna sig liten och rädd, för det är en okänd stig man ska gå på. Och det finns ingen som kan tala om för dig hur krokig eller rak den stigen kommer att vara eftersom det är så individuellt.
    Det är konstigt, jag skulle gärna vilja vara utan bröstcancerdiagnos, men jag vill heller inte vara utan den erfarenhet jag fått!
    Kramar från ett varmt och soligt Bohuslän
    /Sibylla

    • Där har du en poäng. Många erfarenheter man gärna skulle vilja vara utan, samtidigt som just de erfarenheterna fått mig att se en hel del saker i mitt liv med helt nya ögon. Jag vet också att jag är mycket starkare än jag någonsin trott. Måste bara påminna mig själv om det lite då och då…
      Sol och värme även i Skåne! :-)

  2. Just det dör står jag o funderar på idag, bara 1 v o tre dagar sen jag opererade bort en bit från mitt bröst och flera lymfkörtlar.
    Väntar på svar från patologerna, vad händer? Hur blur det? Och jag har kanske kanske börjat förstå- det är bara början ännu. O ja, jag är krigare men vissa stunder blir jag klen o rädd.
    Men det MÅSTE gå. Finns ju liksom inga alternativ o om det skulle va så att jag inte längre skulle va snyggast i världen så lever jag ju iallafall.
    Stort lycka till i ditt kämpande. Kram

    • Vet du – det är tillåtet att vara klen och rädd när man drabbas! Konstigt vore väl annars. Det är ett måste, oron måste ut, man måste gråta, man måste tillåta sig att bli liten ibland för att sen orka resa sig igen med förnyad kraft. Och även om man inte är snyggast i världen under några månader, så kommer man tillbaka, starkare och snyggare än någonsin förut. :-) Jag håller tummarna för dig!
      Kram

Lämna en kommentar

