Jag har fått pippi!

Nu har helvetet brakat lös! Urfogning av fasad körde igång i måndags och hela huset skakar på dagtid. Vi fick en lapp i brevlådan om att flytta våra cyklar från cykelstället utåt gatan så de inte ska bli fulla av damm. Vän av ordning ställde då sin cykel i cykelstället inne på gården och jagade ut unge herrn att göra det samma. Idag visade det sig att de börjat urfogning även på huset som står bredvid cykelstället på gården. Så tack för den MKB. Var vill de vi ska ställa cyklarna?

Trots buller från byggarna satte jag mig på balkongen när jag kom hem, det var ju ljuvligt där! Det gäller att passa på att nyttja balkongen innan de smäller upp ställningar. När jag satt där, fördjupad i ett sudoku, tyckte jag plötsligt det rörde sig i ögonvrån. Jag vände på huvudet och döm om min förvåning när jag mötte den skräckslagna blicken från en vilsekommen stare (tror jag, jag är ju ingen ornitolog). När den fick syn på mig hoppade den in under mitt skåp jag har stående på balkongen, livrädd för mig och livrädd för oväsendet från urfogningen. Själv gick jag in och stängde dörren så den skulle få vara i fred och kanske hitta ut. Detta var för sex timmar sen. Den har lämnat den trygga vrån under skåpet och skuttar sen ett par timmar panikslaget runt på balkonggolvet.

Den återkommer till ena hörnet där den kan titta ut på gården via en springa och verkar inte fatta att den måste hoppa upp på räcket för att komma ut. Går jag ut smiter den in under skåpet igen. Stackare! Jag har satt ut lite torra brödsmulor och vatten. Vad tusan ska jag göra? Jag skulle vilja fånga den och släppa den över balkongräcket så den kan flyga iväg, men tänk om den inte kan flyga?

Jag drar mig till minnes när vi precis hade flyttat in här, för sisådär 15 år sen. Då hade en duva flugit in i mitt fönster och låg och flämtade på balkonggolvet. Jag tyckte så synd om den så jag lyfte upp den (inga problem, den gjorde inte motstånd) och släppte den över balkongräcket så den skulle kunna flyga iväg. Den stöp med huvudet före tre våningar ner i gräset och dog på fläcken… Nästa morgon var det bara fjädrarna kvar. Med denna händelse för evigt etsad på min näthinna vågar jag inte ”rädda” den här pippin. Jag hoppas den hittar vägen ut under natten, annars får jag problem.

Sakta men säkert håller Malmö på att återställas efter översvämningarna. Mina stackars svärföräldrar var utan både ström och vatten över ett dygn. När sen äntligen strömmen kom tillbaka i lägenheten fungerade fortfarande inte hissarna. Är man över 70 och bor på 19:e våningen kommer man liksom ingenstans utan hiss. Idag var planen att Bertil och jag skulle åka och handla lite mat och leverera, men hissarna hade äntligen börjat gå igen. Man är verkligen utlämnad när sådant här händer!

En liten solskenshistoria mitt i eländet. Svärmor berättade att trots att det inte fanns någon el, trapphuset var beckmörkt och huset har 27 våningar hade de fått sin tidning på måndag morgon! Tänk att det finns människor med sådan pliktkänsla idag! Jag blir alldeles varm inombords, det tidningsbudet borde få bragdguldet! Hittade en liten artikel om det här>>>

5 thoughts on “Jag har fått pippi!

  1. Du har nog blivit med Koltrast ser det ut som, en honvariant för att vara specifik.. :-) Låna Sune en dag eller två så ska du se att problemet löser sig – på ett eller annat sätt!
    Här klarade vi oss utan översvämning vilket jag är glad för! Helt absurt att se bilderna från stan! I går när jag kom från Kastrup var det fortfarande avstängt på yttre ringen…

  2. Hoppas att fågeln har flugit iväg till sitt rätta ställe! Den reagerar säker på oredan som är runt omgivningen och huset. Man känner sig hjälplös när dessa små förvirrar sig. Så lätt att det blir fel i all välmening.
    Vilken situation ni har i Malmö! Håller med vilken bragd utförd av tidningsbudet! Ung och vältränad kanske! En riktig solskens historia. .
    Här i Uppsala skiner solen och det är fantastiskt fina dagar. .
    Kram!

    • Enligt artikeln är han 58 år. Unga tidningsbud hade nog inte gjort sig mödan… ;-) Jag är djupt imponerad!

      Och pippin sitter kvar på balkongen… :-( Det får bli dagens uppdrag att försöka lösa det.

      • Läste artikeln, grym man ;) ! Bor dina svärföräldrar i huset på bilden? Häftigt hus! Hoppas verkligen att du lyckas med pippin. ..

Lämna en kommentar

