En snurrig dag

Min normala vardag ser ut så här: Jobba 9-12. Punkt. Ett och annat sporadiskt läkarbesök då och då, men i övrigt gott om tid till rekreation och meditation. Idag ville det sig annorlunda. Jobba 9-12, möte på Trygghetsrådet (TRR) 13-14 och röntgen 15:30. Hanterbart fortfarande, det skulle finnas tid till intag av lunch samt paus mellan varje aktivitet. Tills jag (igår kväll) läste på pappret jag fick med kallelsen till röntgen:

kontrast

Märk väl, detta stycke är markerat med grönt – och det är inte jag som gjort den markeringen… ÄNDÅ hade jag lyckats förbise denna lilla detalj. Det fick bli en snabb cykeltur till sjukhuset efter jobbet för att hämta denna dryck innan jag skulle vidare till TRR, med tanken att jag ju kunde dricka under mötets gång. Det skulle snart visa sig inte vara fullt så enkelt. Jag fick en liten flaska med ett koncentrat som skulle blandas i en liter vatten och drickas enligt följande schema:

drick

Dessutom var instruktionen att jag fick äta vad jag ville fram till första glaset, därefter fick jag varken äta eller dricka något annat än detta. Då var klockan 12:20. Således blev jag nu tvungen att cykla hem (tur jag bor så nära). Käkade en macka på stående fot medan jag blandade till denna häxbrygd, hällde över 3 dl av vätskan i en PET-flaska, satte timern på mobilen och kastade mig iväg för mötet på TRR.

Mötet förlöpte väl, jag drack mina 3 dl på utsatt tid och hann precis hem till kl 14:00 för att sluka nästa 3 dl vätska. Satte mig på balkongen med en bok för att pusta lite, med äggklockan i beredskap för att inte missa hutt nummer tre, denna gång med 2 dl. Enligt alla matematiska uträkningar (10 – 3 – 3 – 2) borde det i rimlighetens namn nu vara 2 dl kvar i bringaren till sista hutten. Det var det inte… jag hade 4 dl. HUR är det möjligt? Jag tog lite extra där… och även sista gången och ändå blev det över när jag var klar. ???

Innan jag gav mig iväg skulle jag bara läsa om Sibyllas äventyr hos plastikkirurgen, det skulle jag ju hinna för det räckte att man var på plats 10 minuter innan hade jag läst på en annan grönmarkerad rad på lappen. Sibylla hade skrivit mycket, så det tog lite tid, men sen var det full fart framåt. Kom dit 15:20 – flämt! Tog upp kallelsen ur väskan och gick till receptionen, kastade ett öga på lappen och läste ”kom 20 minuter innan utsatt tid”… Tittade upp och såg att det stod 4 personer före i kön, varav den ena verkade ha ett mycket långt ärende. Jag kom fram till väntrummet med andan i halsen prick 15:30.

Ibland undrar jag hur jag lyckas överleva från en dag till en annan.

Nåväl, jag blev inkallad direkt, ännu ett glas att dricka och så skulle jag kopplas till en kanyl. Sköterskan letade både länge och väl i armvecket på mig, men efter alla dessa stick under det senaste året har det blivit mindre och mindre att sticka i. Hon hittade inget, så det blev till att bli stucken i handleden istället. Inte så skönt. Sen skulle jag lägga mig med armarna över huvudet… tja, det var ju lika lätt som för ett år sen när jag skulle strålas. Med en frusen skuldra sträcker man inte armen över huvudet! Det fick bli en halvmesyr med höger hand på pannan. Sen sprutades det in kontrast i ådran och man blir alldeles varm och kissnödig i hela kroppen. Två gånger skedde detta för när de röntgat bålen, skulle även halsen röntgas. Men det hela var över på typ 15 minuter. Så nu väntar jag på svar på två olika röntgenprover. Detta skulle läkaren ha i början av nästa vecka.

När jag kom hem var jag trött så jag darrade. Det blev en lång stund på balkongen i solen, men jag lyckades hålla mig vaken. Nu känner jag dock att det inte går längre, så nu tackar jag för uppmärksamheten och kryper ner under täcket. Tack och lov är det fredag i morgon!

3 thoughts on “En snurrig dag

  1. Med det drick-schemat hade jag garanterat behövt blöjor! Jesus, säger jag bara! :-)
    F’låt att jag skrev så mycket idag, det var inte meningen. Men jag hade så stor fundering på vad som händer på ett sånt besök så jag var tvungen att skriva av mig ordentligt.
    Jag kan avslöja här att jag var så trött igår att jag lyckades skriva min blogg men somnade framför datorn utan att trycka på send-knappen.

    Kramar från ett underbart soligt bohuslän!

Lämna en kommentar

