Kärringen på åttan

Idag hade någon lämnat meddelande på min telefon. Jag ringde följaktligen 133 – och hörde husvärdens röst. Det var ett långt meddelande som kan sammanfattas så här: Ja alltså, nu ska de ju dra igång omfogningen och för att kunna bli klara så fort som möjligt vill de gärna börja bygga ställningarna en söndag och nu ville husvärden bara höra med mig vad jag ansåg om det. Man har visst gjort sig ett namn som den besvärliga kärringen på åttan. :-)

Det hör till saken att jag igår ringde projektledaren (som inte längre har semester) efter att ha hittat en lapp med en lång sjöförklaring i vår entré. På den lappen stod inte en stavelse om den hyresrabatt jag pratade med kvinnan på MKB om förra omgången, något hon lovade ta upp med projektledaren när han var tillbaka. Vet inte om hon glömde det, eller de trodde jag skulle råka glömma bort det av bara farten, men så enkelt är det inte. Mitt minne är förvisso av tveksam kvalitet, men vissa saker glömmer jag inte. Det är tydligen inte enkelt att ge hyresgästerna rabatt på hyran heller. Sånt går de uppenbarligen inte ut med, varje hyresgäst måste själv komma på det och lämna in en egen skrivelse. Det går inte att göra kollektivt med namnunderskrifter. Inte heller skulle jag förvänta mig några miljoner.

För jävligt rent ut sagt, ja alltså inte att det inte kan bli tal om miljoner, det hade jag inte räknat med heller. Men alla kan inte skriva den typen av brev. Men det kan jag! Och så får det bli. Han rådde mig dock att vänta tills allt var över, så jag hade något konkret att komma med. Oh yes! Jag kommer också att upplysa varenda granne jag möter om vad som gäller, så att fler får möjligheten.

Röntgen
Jag får frågor om resultatet av min röntgen. När jag var där fick jag beskedet att de skulle skicka resultatet till min läkare inom en vecka. Dock sa läkaren när jag var hos henne för en dryg vecka sen att jag skulle få en återbesökstid om cirka 4 veckor, så jag lär inte höra något från läkaren innan dess. Men jag kommer att logga in på Mina Vårdkontakter för att läsa journalanteckningarna i slutet av veckan. Dock ska sägas att jag inte är ett enda dugg orolig eftersom jag är av åsikten att om man inte behöver ta om, eller komplettera, så har man inte hittat något heller. :-) På torsdag är det dags för skiktröntgen (datortomografi).

Skatteåterbäringen
I våras fick jag en inte så rolig restskatt på flera tusenlappar. Idag kom det ett mail…:

Ämne: ID4442011: Skatteåterbäring: 6170,00 SEK

Kära skattebetalare,
Våra register visar att du är berättigad till en skatteåterbäring på: 6170,00 SEK
Var vänlig och fyll i formuläret innan 2014-08-28.
Det snabbaste och enklaste sättet att få din återbäring är en direktinsättning på ditt person/sparkonto.
* Klicka här (innehöll en länk) för att få åtkomst till din skatteåterbäring.

Adressen till vårt huvudkontor hittar du på vår webbplats: www. skatteverket.se
Upphovsrätt © 2014 Skatteverket Sverige. Alla rättigheter förbehålles.

Hahaha, den gick inte med mig. Beklagligt nog finns det väl tyvärr folk som går på en sån sak och klickar och registrerar. Eftersom jag är en JJ ringde jag istället Skatteverket och talade om att jag fått ett sådant mail. Jodå, de kände till att det florerade en massa sådana just nu och de jobbade på det.

Förresten
Varför läggs det alltid till en autotext på mail om var man skickar ifrån? Skickat från min Iphone, Samsung, Windows mail etc – vad spelar det för roll? Det är ju inte precis ett vykort man skickar. Jag förstår inte grejen, jag blir inte impad bara för att någon skickar från sin Iphone t.ex. det är fullständigt oviktig information för mig. Men så är jag också ett teknikoffer, en kuf, eller bara gammal och konservativ.

2 thoughts on “Kärringen på åttan

  1. Jag tror att ”JJ på åttan” har huvudet på skaft, skinn på näsan och en rävfarm bakom vardera öra! Men medge att det var snällt av dom och fråga om de får börja jobba på en söndag! :-)

    Kramar från Sibylla

Lämna en kommentar

