JJ är mitt mellannamn!

Igår släppte jag loss JJ i mig. (För den som glömt; JJ = Jobbig Jävel) Jag tillbringade hela tisdagsmorgonen i telefon. Hyresvärd, byggfirma, miljöförvaltning, alla vet vem jag är nu.

Först ut var den stackars husvärden som naturligtvis inte är ansvarig för någon omfogning, men eftersom lappen inte innehöll något telefonnummer till de ansvariga måste man gå den vägen. Jag var väldigt tydlig med att detta på inget vis i världen får lov att ske nu när vi har så varmt, det ska stoppas om jag så ska gå till tidningarna. Han gav mig numret till projektledaren och lovade att själv också höra av sig dit.

Jag ringde projektledaren, som påpassligt nog har semester denna veckan. Hamnade hos någon annan som svarade att jag var välkommen att ringa igen på måndag. Nej, sa jag, det duger inte, jag vill prata med en ansvarig – NU! Jag blev kopplad vidare till någon annan som naturligtvis också hade semester, för att slutligen bli kopplad till… husvärden. :-(

Suck! Han lovade dock att göra sitt allra bästa för att få tag i de ansvariga och bad om att få återkomma.

Detta nöjde jag mig förstås inte med utan ringde byggfirman, även om jag naturligtvis visste att de inte kunde göra något. De har ju fått ett uppdrag av hyresvärden som ska utföras. Men ändå, nu var jag i gasen så det gick av bara farten, så han fick sig en släng av sleven också. Döm om min förvåning när förklaringen jag fick av honom till att det måste ske nu är att de behöver vara klara innan frosten. INNAN FROSTEN? Det lär inte komma någon frost de närmaste sju veckorna. Det finns fler hus sa han då.

Han påstod också att anledningen att det måste göras om nu är för att det förra gången inte blev bra på grund av att det var för kallt. Tror han jag är dum i huvudet? Möjligt att de hus som gjordes vid sist drabbades av frost och kyla, men nu var det ju så att just vårt hus gjordes i oktober 2012 och då var det minsann inte kallt. Det är med andra ord byggfusk! Så är det när hyresvärden gör dåliga upphandlingar, billigt är sällan bra. Kanske nåt för tidningarna ändå… ;-)

Sist ut var ett samtal till Miljöförvaltningen eftersom jag anser att detta är ett hälso- och miljöproblem. De lovade undersöka saken och återkomma, men menade att hyresvärden nog skulle ha förståelse för problemet och vilja lösa det på bästa sätt. Innan jag åkte till jobbet skrev jag en lapp och hängde i våra trappor med uppmaningen till alla hyresgäster att kontakta husvärden och säga ifrån.

Precis framme vid jobbet ringde det en högt uppsatt chef från hyresvärden som var ytterst tillmötesgående och lovade kolla upp det här och försöka göra det bästa för oss hyresgäster, för givetvis ska vi må bra i våra bostäder.

Idag kom mail från husvärden:
”Enl ök NN / NN skjuts planerad omfogning framåt med hänsyn till boende i rådande värmebölja.”

Lite senare ringde chefen från igår upp mig och meddelade att detta var stoppat tillfälligt, ställningsbyggarna var avbokade och det kommer att dröja minst två veckor till innan det kan köra igång. Dessutom skulle de se över hur de kunde göra för att minimera tiden bakom plast och stängda fönster. Jag föreslog att de även skulle se över om inte det var dags för en hyresrabatt till oss under den här perioden, det är ju inte så länge sen vi var inplastade för samma sak. Hon skulle framföra det till ansvarig projektledare när han var tillbaka från semestern.

När jag kom hem låg följande lapp i brevlådan.

Summan av kardemumman, stå på dig – annars gör någon annan det! Det lönar sig att vara en JJ ibland! :-)

9 thoughts on “JJ är mitt mellannamn!

  1. Jag säger som Sibylla, duktig flicka, vilken gärning du gjort för alla i ditt hus, hoppas de uppskattar ditt JJ.
    Kram från ett tropiskt Stockholm, som nu tom luktar rök, hemskt!
    Karin

    • Tack! Känner mig oerhört nöjd med mig själv! :-) Det är fasansfullt med branden, plötsligt blir man påmind om hur liten och maktlös människan är. Hoppas det snart kommer ett ordentligt ösregn!!

Lämna en kommentar

