Medicinskt mysterium

Det är bara att konstatera att jag är ett medicinskt mysterium. Min muntorrhet är tydligen inte ett enkelt problem som det finns en patentlösning till. Läkaren jag var hos var både trevlig och noggrann. Det ställdes många frågor, han bläddrade i böcker och gick och hämtade papper. Men någon förklaring hade han inte. Han gav mig i alla fall ett recept på något som heter Salagen som ska stimulera körtlarna att producera mera saliv. Tyvärr stimulerar det även till ökad svettproduktion (tjohooo) och ögon och näsa kan börja rinna. Det är väl smällar man får ta. Jag fick också ta lite prover, bland annat för att se om det möjligtvis kan röra sig om Sjögrens syndrom, något varken jag eller läkaren egentligen tror att det är eftersom jag inte har några andra symptom. En annan teori var att det kan vara en skada efter cellgifterna eftersom jag redan med Taxoteren fick problem med muntorrhet.

Efter läkarbesöket störtade jag iväg till apoteket för att inhandla mina mirakelpiller. Naturligtvis fanns de inte inne på det apoteket. I hela Malmö fanns det på ett enda apotek Hjärtat, så det blev beställt och jag for iväg. Väl där frågade expediten om jag haft dessa förut och eftersom jag inte haft det förklarade hon att de verkar inom 20 minuter och att det var viktigt att ta dem med vatten tillsammans med mat. Jaha, sa jag då, då gäller det att hitta ett ställe med mat och vatten. Hon erbjöd mig en mugg vatten, vilket jag desperat tackade ja till och så slök jag mitt första piller på stående fot inne på apoteket i ren desperation. Sen var det bara att vänta 20 minuter på den stora effekten. Som naturligtvis uteblev. Det finns inga mirakelkurer!

Nu har jag ätit dessa piller, fyra om dagen, i två dagar och idag tycker jag ändå att det har känts bättre nästan hela dagen idag. Jag känner mig fortfarande skinnflådd, men har inte varit fullt så torr i munnen som tidigare. Men jag har haft bra dagar förut, så jag vågar inte dra för stora växlar på det än. Vi får se vad som händer.

Stolliga mamman
För nästan exakt ett år sen fick jag ett stolleryck och for ensam iväg för att lyssna på The Sweet och Smokie i Folkets park. Idag är det stor Housefestival i parken bredvid där jag bor. Jag gillar inte House. Det är musik som ofta får mig att stänga av radion. Denna festival varar i 12 timmar och var jag än befinner mig i lägenheten så hör jag dunket från musiken. Så när klockan var 20 bestämde jag mig för att gå en runda och lyssna på nära håll istället med filosofin ”If you can’t beat them, join them”.

Jag hamnade framför ena ingången och stod där och lyssnade lutad mot en lyktstolpe. Plötsligt kom det fram två kära ungdomar och undrade om jag ville gå in, de hade en biljett de ville ge mig. Så plötsligt befann jag mig mitt inne i smeten på Big Slap bland alla glada ungdomar. Jag var nog den ende över 50 där… i två timmar stod jag och diggade musik jag normalt avskyr innan jag till slut var så torr i munnen att jag var tvungen att gå hem för att fylla på vätskedepåerna. Hade ju varken pengar eller mobil med mig, så jag kunde varken köpa mig något att dricka eller ta några bilder som bevis. Men jag har biljetten och armbandet i alla fall. :-)

Biljett_big_slap2

armband_big_slap

4 thoughts on “Medicinskt mysterium

  1. Hoppas verkligen att det nya preparatet funkar för dig…bra att resultatet visar sig så snabbt i alla fall. Taxoteren är ett riktigt gift! Fick min sista tax 21/5 , hade ej kylvantar sådant erbjuds ej här. Man sade även att det var ovanligt med nagelbortfall etc…mina naglar har ej sett roliga ut , nu tror jag att en nagel är på väg att lossna på v. Pekfinger. Nya kroppsliga fenomen att ta tag i..
    Kul att komma iväg på konsert! Bra med ett öppet sinne Else!
    Håller tummarna för att medicinen kommer att hjälpa dig,

    Kram från ett regnigt Uppsala.

    • Visst är det märkligt att behandlingarna är så olika i samma land?! På andra ställen är kylvantar vid Taxotere en självklarhet. Det spelar väl ingen roll om nagellossningar är ovanligt, när det går att förhindra det. Å andra sidan kanske det är ovanligt eftersom man på många ställen ger kylvantar…

  2. Det är märkligt att man inte kan tillverka en medicin utan biverkningar. Jag hoppas innerligt att du får ordning på muntorrheten utan att ”byta biverkning”.

    All musik är bra när man får chansen att uppleva det live och bland andra som tycker om det. Jag tror du hade en riktigt trevlig kväll bland ungdomarna, och vi är väl inte en dag äldre än vad vi känner oss, eller hur?

    Svalkande kramar i den heta sommarnatten

Lämna en kommentar

