Saliv är underskattat

Tänk att en så futtig sak som saliv kan göra så stor skillnad för välmåendet. Något man aldrig tänker på ens, men när man saknar det så märker man hur viktigt det är med saliv. Vem har inte sagt ibland att ”oh, så torr jag är i munnen”, jag säger GLÖM DET! En vanlig törst handlar inte om torr i munnen. Det är nog snarare tvärtom. Jag har nämligen märkt att ju mer jag dricker, desto torrare blir jag i munnen. Efter ett samtal med en god vän kom vi fram till att vatten ju faktiskt är uttorkande. Samma goda vän har suttit och Googlat och hittat bekräftelse på vår teori. Karolinska (deras PDF har tagits bort) skriver att man ska undvika dricka vatten för att det sköljer bort den lilla saliv man har. Karolinska har för övrigt mycket bra information om saker och ting och jag har fått två broschyrer därifrån Hormonell behandling vid bröstcancer och Bröstbroschyren – för dig som är bröstopererad.

Min gode vän, som uppenbarligen gått på Google University för hon hittade saker som jag inte ens varit i närheten av, har även hittat att kokosolja ska vara bra, inte bara mot muntorrhet utan bra för det mesta. Jag tror jag ska testa det och se om det hjälper. Funkar det inte mot muntorrheten så kan jag väl alltid ha det att smörja in mig med eller ha det i matlagningen. Det verkar åtminstone vara smaklöst, till skillnad mot Membrasin.

Letrozol och Tamoxifen
Den senaste veckan har jag fått tre mail från bloggläsare som funderar över det här med Letrozol och Tamoxifen. De vill helst inte äta dessa tabletter för att de är rädda för biverkningar. Men mitt råd till alla som fått denna medicinering ordinerad är att ta den! Biverkningarna är ingenting emot risken att återfå cancern. Har man fått antihormonell behandling ordinerad är det för att tumören lever av kvinnligt könshormon. Därför ska man se till att bli av med sitt östrogen och progesteron, så den inte har något att livnära sig av.

Mitt lilla uppehåll innebär inte att jag tänker sluta äta dem, jag vill bara se vad som händer med min muntorrhet. Än så länge har det inte gjort någon skillnad, mer än enstaka dagar då det känns bättre. Så frågan är om det är tabletterna, klimakteriet i största allmänhet eller något annat som ligger bakom. Det får tiden utvisa, jag får väl ringa till onkologen eller vårdcentralen snart. Hatar bara att gå till läkare, det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag har alltid levt efter devisen att saker går över av sig själv.

Koloniliv
Nu är det koloniliv igen några dagar. Kerstin har dragit norrut och Sune har längtat efter mig. Eller inte. Han är en cool katt som klarar sig själv. Var och hälsade på dem båda för några dagar sedan inför omgångens kattvakteri och när jag skulle gå hem skulle jag och Kerstin bara bort och titta på hennes näckrosdamm som för tillfället inte hade någon näckros att visa upp. Sune följde med och lade sig jamande under en stol, varpå jag böjde mig ner för att klappa honom. Naturligtvis snubblade jag över kanten på en stenplatta och ramlade in i stolen där jag tog emot med min högerarm. Den skrek högt i protest. Själv bet jag ihop, men gjorde en mindre tjusig piruett av smärta innan jag sakta vände mig om mot stackars Sune igen. Han hade flyttat sig knappt en meter och satt och blängde på mig med en blick som sa ungefär ”jag visste att du är lite korkad, men finns det inga gränser?”.

Sune1_1

I morgon eftermiddag får jag besök i kolonin. Funderar över vad jag ska bjuda på, vi måste nog ha något mer än vin i magen. Men sommar och värme gör matlagning till en större plåga än vanligt. Jag får väl försöka slå mitt kloka huvud ihop med något i hopp om att komma på något enkelt och bekvämt.

4 thoughts on “Saliv är underskattat

  1. Jag har läst din blogg från början till slut.Just nu har jag två EC kvar men mår dåligt av alla möjliga biverkningar.Jag upplever som du att man får ta reda på,det mesta själv.Trodde att jag skulle bli överöst med goda råd och tips.Tack för dina tips. Funderar på,att äta membrosin för dåliga slemhinnor med vet ej om de går ihop med cellgifterna.

    • Hej Kristina!
      Har du inte fått utskrivet Replens av läkarna? Det hjälper mot torra slemhinnor i underlivet. http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19970919000072

      Naturläkemedel ska man vara försiktig med och jag är inte säker på om Membrasin hjälper, tyckte i alla fall inte det hjälpte mig vad gäller muntorrheten. Och dyrt är det också. Men gäller det ”bara” underlivet så be läkaren om Replens. De ska vara jättebra har jag hört. Det går även att köpa receptfritt, men det blir ju billigare om man kan få det på recept.

      Hälsningar
      Else

  2. Google University är världens bästa skola! Alltid öppet, helt gratis, inga intagningskrav, ingen åldersgräns, inga studielån, vad kan man mer begära? Det skulle vara en examen möjligen… Men det kanske kommer? Kan undra hur många poäng man i så fall får för att kunna saker om saliv och spott och sånt? Inte så många förmodligen, men det hade varit ganska coolt att bli Filosofie Googledoktor :)

Lämna en kommentar

