Med katt och koloni

Nu blir det inte många knop gjorda här! Jag har turen att få passa katt (Kung Sune) och koloni dessa heta sommardagar och har tillbringat all ledig tid i skuggan under ett äppelträd. Jag jobbar ju bara tre timmar om dagen, så det blir med andra ord mycket kolonitid. :-) Dels för min egen skull, men även för att hålla Sune sällskap.

Igår såg jag inte till katten på hela dagen. Han pep om mat när jag kom, men sen försvann han. Inte förrän jag packade ihop och låste ytterdörren hörde jag plötsligt ett högt MJAU bakom ryggen på mig. En lejonhona hade varit stolt om hennes avkomma presterat ett sådant högt jamande. Jag vände mig om och mötte Sunes stora förebrående ögon, försökte klappa honom men han blev hal som en ål, satte svansen i vädret och vände mig ryggen. Jag har kommit på varför han inte gillar mig! Jag är ju den som stänger honom ute och lämnar honom vind för våg. Ingen fläskfilé i världen kan gottgöra det.

Idag har han varit lite mer sällskaplig, det kan bero på att jag och Susanne festade på grillad kyckling i trädgården. Då gäller det ju att hålla sig framme om man är katt! Tyvärr även något getingarna kommit på. Är inte det väldigt tidigt med getingar förresten?

Sune

Jag är långhårig nu! Cyklade iväg till frissan förra veckan för att mötas av beskedet att min frisör är på semester och återkommer den 25 juli. Skriiiik! Jag vill inte gå till den andra tjejen, trivs inte riktigt med henne så jag får väl försöka härda ut. Kom på härom dagen när jag fönade håret att nu har jag exakt samma frisyr som min peruk hade. Ni som har följt mig på bloggen vet att min peruk gjorde sig bäst på en upp- och nervänd vas på mitt skåp. Jag önskar jag kunde ta av mig håret och hänga det någonstans de närmaste veckorna. Precis som jag tar av mig bröstet varje kväll.

På tal om oanvända saker… precis som peruken hängde oanvänd, ligger min klisterprotes nerbäddad i sin låda sen lång tid tillbaka. Trivs inte med den heller. Jag hade någon föreställning om att man skulle kunna använda sina vanliga BH:ar till en sån, men det funkar såklart inte. Det ser ju jättefånigt ut eftersom protesen sticker upp utanför BH:n. Överhuvudtaget undrar jag hur jag har kunnat gå med de BH:ar jag hade förut. Testade några av dem i lördags, för då skulle jag göra mig fin inför derbyt. Det slutade med att jag tog på den gamla vanliga fula protes-BH:n, för den satt ändå bäst. Fråga mig inte varför jag tyckte att just bröst och BH ingick i ”att göra mig fin”, det var ju knappast något jag skulle visa upp, men ändå. Man vill vara fin ända in liksom.

Min muntorrhet har blivit mycket bättre sen jag inledde mitt uppehåll av Tamoxifen. Det tog tre dagar ungefär, sen kändes munnen okey. Jag har fortfarande känslan av att ha bränt mig på något varmt, men det känns inte längre som att jag har munnen full av sand. Jag ger det en vecka till, sen får jag kontakta onkologen och höra vad de säger om mitt tilltag. De har ju inga råd att ge om det här, mer än att jag ska kontakta vårdcentralen, men mitt Googlande har lett mig fram till att muntorrheten är en fråga för endokrinologen, det är nämligen där vi klimakteriekäringar hör hemma. Så jag vill ha en remiss dit. Och jag brukar få som jag vill. :-) Om det sen är onkologen som ska skriva remissen eller vårdcentralen återstår att se.

2 thoughts on “Med katt och koloni

  1. Härliga dagar! Visst Sune vill ha sällskap!! Katter gillar när man bara sitter och ”hänger” i dess närvaro. Tycker att peruken var snygg på fotot, men visst jag förstår känslan av att ha den frisyr man gillar. Mycket frisörbesök när man hart kort frisyr. Ditt hår har växt fort! Härligt.
    Soliga hälsningar från Uppsala.!

    • Hade inte jag klippt mig så många gånger hade håret varit axellångt vid det här laget, men jag har bestämt mig för att hålla det kort. Jag trivs med det. Fast jag börjar förstå varför frisörer gärna vill klippa korta frisyrer, det är ju oss korthåriga de tjänar pengar på. :-)

      Grått och regn i Skåne idag, men det är skönt med lite omväxling från värmen.

Lämna en kommentar

