Av med oskulden

Idag blev jag av med oskulden två (egentligen tre) gånger! Jag har varit på galoppderby :-) (förstår fortfarande inte tjusningen med galopp) och har ätit musslor (inte som jag hade förväntat mig och absolut tänkbart att göra om). Dessutom har jag tagit min första ”selfie” (!!) med min nya mobil, som naturligtvis inte blev presentabel. Ovanpå det har jag dansat på (och jag menar det bokstavligt!) travbanan till Alcazar. Det har varit en alldeles underbar dag och kväll! :-)

Det är lite lustigt egentligen. När vi går på trav på Jägersro är alltid hästarna så långt bort eftersom galoppbanan irriterande nog ligger mellan publikplats och själva travbanan. Idag, när vi var på galoppderby och således borde ha varit väldigt nära hästarna, hade vi V.I.P.-biljetter, vilket innebar att vi befann oss i ett fint VIP-tält på innerplan, vilket i sin tur innebar att vi hade travbanan mellan oss och hästarna. Och vi såg inte ett skit, fattade ännu mindre. Galopp är absolut inget för mig. Men vi fick supergod mat och fri dryck hela kvällen, så jag klagar inte! :-)

Min muntorrhet blir inte ett dugg bättre. Nu har jag ätit Tamoxifen i över tre veckor och märker ingen som helst skillnad. Dessutom känns det nästan som att ju mer jag dricker, och då menar jag vatten och inte vin, desto torrare i munnen blir jag. Det har fått mig att fatta ett beslut som säkerligen inte är populärt någonstans. Jag tänker göra ett uppehåll med min medicin för att se vad som händer. Det här är i vanlig ordning inget jag diskuterat med någon läkare, men jag måste få ett slut på det här! Det är omöjligt att leva med denna öken till mun i 10 år! För det är läkarens nya bud, Tamoxifen ska ätas i 10 år….

I ett sånt här läge hamnar man verkligen mellan två stolar. Onkologerna kan bara cancer, de kan inget om biverkningarna och vad man gör åt dem. Vårdcentralen å andra sidan kan inget om cancer och vet inget om de mediciner man äter och förstår inte varför man mår som man gör. Jag får med andra ord vara min egen kombinerade läkare/försökskanin i det här fallet.

Efter diverse Googlande har jag kommit fram till att det finns en möjlighet att det varken är Letrozol eller Tamoxifen i sig som gör mig så torr i munnen, det kan vara så enkelt att det är östrogenbristen som ställer till det. Ett av de vanliga klimakteriebesvären är nämligen muntorrhet. Detta är självklart min egna högst ovetenskapliga slutsats! Som de säger på TV; ”Don’t try this att home”. :-)

Mitt dilemma är förstås att min cancer lever av hormoner, d.v.s. östrogen. Jag bör således se till att kroppen har så lite som möjligt av den varan, d.v.s. äta antihormontabletter tills jag storknar. Å andra sidan kan jag inte gå runt med en öken i munnen, där varje klunk vatten känns som en skopa sand. Än en gång, det är pest eller kolera. Jag väljer kolera – åtminstone för ett tag, så får vi se om det blir någon skillnad.

7 thoughts on “Av med oskulden

    • Åh, vad bra Karin! Jag tror den veckan kommer att göra dig gott. :-) Nån selfie blir det icke! Det finns gränser för vad jag publicerar. ;-)

      Kram!

      • Else, jag skulle råda dig att fortsätta med Tamoxifen. Jag åt det i 5 år och ett knappt år efter att jag slutat med dem så fick jag bröstcancer igen. Jag åt Nolvadex och mådde utmärkt av dem. Nolvadex innehåller Tamoxifen, ev kan du byta märke till det jag åt. Bara ett litet råd så du inte gör dig själv en otjänst. Kram Gitte

        • jo, jag är väl medveten om riskerna! Jag måste bara ta en paus. Jag är verkligen torr som en öken i munnen, det är ingen överdrift och det är outhärdligt. Varje klunk vatten jag dricker känns som en skopa sand, precis som det gjorde under Taxoteren. Måste se om det blir bättre utan mina Letrozol/Tamoxifen och så får jag ta diskussionen med läkarna sen. Då har jag något att komma med. :-)

          Tack för omtanken!

  1. Kära Else, om det bara fanns en läkarkår till dvs. En som tar hand om en efteråt och är expert på alla biverkningar, tänk vad underbart det hade varit, istället för att vi själva tar en massa beslut som vi egentligen inte vet om de är bra eller ej långsiktigt. Jag är själv så trött på att inte vara lika pigg och glad som jag brukar och framförallt min omgivning tror jag börjar bli trött på den där nya Karin som dykt upp…..
    Så glad att du hade en underbar dag – visst är det härligt och den där selfie den får du lägga ut oavsett :-)
    Massor med kramar från Stockholm

Lämna en kommentar

