Friskis

Mitt livs märkligaste snilleblixt fick jag sommaren 2011. Jag skulle börja på utejympa på sommaren! Två gånger i veckan skulle jag ner till stranden och studsa med Friskis & Svettis. Första gången var en chock – armar och ben ville inte alls samarbeta och jag flaxade som en skadeskjuten kråka i ett desperat försök att åtminstone hålla takten. Ingen i min närmaste omgivning – allra minst jag själv – trodde att jag skulle fullfölja, men det gjorde jag! Till och med förra året, fullproppad med cytostatika och med en frusen vänsterskuldra, stod jag där så gott som varje gång och hängde med efter bästa förmåga. I år är jag där igen, nu enbart med en frusen högerskuldra och har insett att det inte längre är något problem med koordinationen. Det är en underbar sommartradition och även om jag inte kan springa, hoppa och studsa högt, eller göra vissa rörelser på grund av axeln, är allt jag gör mer än jag gör hemma i soffan. :-)

Onkologen nästa
Säga vad man vill om sjukvården, men när det gäller att komma fram och få kontakt har jag aldrig haft problem, inte heller denna gång. Igår (onsdag) ringde jag onkologen för att höra om de har någon universallösning mot min muntorrhet, som bara blir värre och värre. Är torr långt ner i halsen nu. Sköterskan bad att få återkomma, hon ville prata med en läkare först och i morse ringde hon tillbaka för att meddela att tid bokats hos läkare i morgon klockan 11:00. Kanon! Om sen läkaren kan hjälpa mig återstår att se, men jag hade verkligen inte räknat med att få komma dit, ville bara ha råd. Kanske det är dags att byta ut Letrozolen mot något annat?

Jag kämpar med min flytande Membrasin, men det är verkligen inte lätt att få ner. Vet inte hur jag ska beskriva smaken mer än just ”äcklig”. På morgonen går det ner i ett glas brusvitaminer och på eftermiddagen har jag hällt det på min sallad. Får nog inte i mig riktigt hela dosen à 5ml/gång. Alla de salivstimulerande tabletter och sprayer som jag testat gör bara saken värre känns det som, jag blir om möjligt ännu torrare i munnen. Dricker istället kopiösa mängder vatten, inte för att jag är törstig, utan för att hålla munnen fuktig. Och så har jag köpt en massa salmiakpastiller och går jämt och suger på något, men det hjälper ju bara för stunden och är säkerligen inte ett dugg bra för tänderna. För en stund sen stoppade jag en skiva citron i munnen, så desperat är jag. Jag hoppas läkaren har bättre medel att erbjuda.

Undrar om hon har något extrakt för ett bättre minne också. Ibland blir jag bara så trött på mig själv. Vissa saker är jag jättebra på att komma ihåg, andra sipprar ut i tomma intet. Minns inte just nu vilket, bara att det var nåt… cytohjärnan, hur länge ska man dras med den?

2 thoughts on “Friskis

  1. Hej! Else härligt att höra om din allt mer friska kropp! Problemen med munnen är ju ett stort problem synd att du inte tog kapslarna med Membrasin. Bra att du fick läkartid
    Sluta med Salmiakpastillerna, hade en kollega som åt mängder av sådana. Hon höll på med fitness/bodybildning på elitnivå och åt specialdieter/nyttiga förvisso men hennes värden spårade ut totalt då hon var på mkt kontroller hos läkare kontinuerligt. De gick igenom vad hon åt noggrant…hon åt en ask sådana av ngn anledning…men dessa piller/ lakrits en har en stark medicinsk effekt på övrig kropp. Lakrits höjer bla blodtrycket.
    Nu tror jag inte att dina problem kommer fran dem i ditt fall,men stort intag kan vara olämpligt av andra själ vad jag förstod av hennes berättelse.
    Gällande cytohjärna, du är samtidigt rejält i klimakteriet och käkar dessa hormoner…man blir tankspridd, känner inte igen sig själv mm i klimakteriet, .Jag fick även problem med självkänsla samt självbild under en ganska lång period..när jag var som värst i klimakteriet.sedan går åren och jag fick tillbaka en annan känsla av kompetens och erfarenhet. Arbetar inom skolan så jag arbetar med många unga människor. Man kan på ett positivt vis använda sin livserfarenhet och kunskap pga sin ålder! Min man säger att ha mogen ålder ger en viss makt om man använder den på ett bra o smart sätt!
    Det tar ett tid att hitta sin nya påtvingade identitet. Personligen tycker jag inte att cytostatican gör så mycket med min koncentration samt minne. Visserligen har jag ju ingen större krav bild på mig,är ju hemma, men jag har reflekterat över det
    I onsdags min första EC man har tagit bort F här i Uppsala län. Av vissa skäl. Kan berätta om du är intresserad. Gick bra tog längre tid dock. Ett batteri av mediciner innan o efter…..fuskar lite. Hade en bökig första natt släppte på morgonen efter. I dag fredag allt bra än så länge. Känns bra att bara ha 2 behandlingar kvar!!!!! Dessutom tror jag att detta prep är lindrigare. Men jag håller igång och känner mig ovanligt glad i dag. Som sagt ” bergochdalbana”
    Lycka till hos läkaren.
    Trevlig helg Annika.

    PS kämpa med Membracinet, det tar ett tag

    • Jag fattar inte att de ens säljer Membrasin i flytande form! Och tjejen på hälsokostaffären kunde väl sagt att det smakar pekka. Varför har de inte smaksatt det med något gott? Allt annat brukar ju smaka apelsin eller liknande.

      Salmiakpastillerna började jag med i måndags, för jag måste ha något i munnen annars blir jag galen. Vet att det inte är bra att överdosera och räknade med att det bara skulle vara en övergångsperiod. :-)

      Hoppas du inte mår för dåligt av din (F)EC-behandling. Själv mådde jag bra de första tre dagarna, sen blev jag alldeles snurrig och smakerna började försvinna under en period, men precis som med TAX repar man sig innan nästa gång. Det låter intressant att de tagit bort F (Fluorouracil), du får gärna maila mig och berätta mer om det.

      NU ska jag iväg till onkologen!
      Trevlig helg!

Lämna en kommentar

