Tvi vale!

MembrasinJag fick ett tips från en av mina bloggläsare om ett medel mot min muntorrhet som jag bestämt mig för att testa. Membrasin heter det, ett kosttillskott med extrakt från havtornsbär som tydligen ska göra susen för torra slemhinnor. Smått desperat som jag är, begav jag mig till hälsokostaffären idag och stod och valde mellan två olika typer; kapslar eller flytande. Bestämde mig till slut för att flytande nog är bäst, det smörjer kanske lite i munnen samtidigt.

Två gånger om dagen ska 5 ml slinka ner och jag säger bara EN sak, här ”slinker” inget ner! Det var något av det vidrigaste jag varit med om! Inte så konstigt, efter en snabb koll på innehållsförteckningen kunde jag konstatera att det innehåller 78% olivolja! :-( Det är liksom inget man bara dricker sådär rakt av, inte ens 5 ml. Nu måste jag hitta ett sätt att få det här i mig. Hällde det i filmjölk för en stund sen, inte gott det heller, men det gick ner. Jag kanske kan använda det som dressing på sallader till maten, men till frukost vet jag inte hur jag ska få det i mig. Om någon annan tänker testa detta medel är mitt råd, VÄLJ KAPSLARNA!

Jag återkommer med rapport, tydligen lär det dröja några veckor innan det ger resultat. OM det gör det. Håller i alla fall tummarna att det är värt besväret och att det gör nytta så småningom. Att ha en tunga, ja hela munnen faktiskt, som är som ett sandpapper är inte bara fruktansvärt jobbig och irriterande, jag är också väldigt rädd att mina tänder ska ta skada på sikt.

På tal om tummar så kan jag nu glädjande konstatera att kortisonet gjort verkan och att jag inte längre har ont i tummen! :-) Gick med en stödskena jag hade hemma sen tidigare några dagar, så handleden fick vila efter sprutan och idag hade jag inte det minsta ont. Så himla skönt!

Eftermiddagen har tillbringats i kolonin hos Kerstin och Sune, med årets första grill. Sune låtsades inte känna igen Bertil, han gick mest runt och var sur för att alla hans liggplatser var upptagna av kackliga tanter. Fast det gick att muta honom lite med några små bitar grillad fläskfilé. Sånt duger jag bra till. :-)

4 thoughts on “Tvi vale!

  1. Jag hoppar över Membrasin! ;-)
    Ett tips från mig om du vill vara rädd på tannebissingarna är att köpa fluortabletter och suga på en lite då och då. Sex stycken om dagen är den tillåtna dosen. Finns i olika goda smaker, citron och laktrits är mina favvisar. Fungerar lite som en karamell när man är lite sugen på något gott!

    Men det är skönt att veta att kortisonet hjälper mot ”tummeriet”. Det är jobbigt att ha småont hela tiden, det påverkar humöret och … hela livet, faktiskt.

    Och det var trevligt att se lite nyheter från Sune, och att du duger där om du har liten godbit att bjuda honom på! Katter är trevliga, men dom är långt ifrån några trogna djur! :-)
    Härliga, varma kramar från Bohuslän
    /Sibylla

    • En sån burk fluortabletter har jag i handväskan alltid. Har testat lite olika varianter på dem. De hjälper dock inte ett skit mot muntorrheten, men förhoppningsvis hjälper de till att hålla tänderna i form. :-)

      Jag älskar katter! :-) Sune lever det ljuva livet i kolonin på somrarna, han njuter verkligen.

      Kram!

Lämna en kommentar

