Diagnostiserad

Igår fick min smärtande tumme sin diagnos fastställd – äntligen! Det tog bara ett halvår innan någon tog min smärta på allvar. Min läkare på vårdcentralen hade helt rätt, det rör sig om De Quervains syndrom, en inflammerad senskida. Detta konstaterades efter en enkel övning; håll handen med tummen uppåt mot taket, krama tummen och försök sträcka handleden neråt. AJ!

Eftersom en orsak till denna åkomma tros vara hormonförändringar i kroppen är det väl med största sannolikhet en biverkning av mina Letrozol. En biverkning bland många. Just nu lider jag – och jag menar verkligen lider! – även av en enorm muntorrhet med en besk smak i munnen. Inget jag prövar mot det hjälper ett dugg. Synnerligen irriterande. Har provat Mycostatin, Flukonazol, Vichyvatten i mängder samt diverse mungel och salivstimulerande sugtabletter från apoteket. Någon här som har andra tips?

Doktorn menade att en kortisonspruta skulle kunna göra susen för tummen. Om inte det hjälper kan han göra ett litet snitt i senskidan och göra mer plats åt senan, ett ganska enkelt ingrepp med lokalbedövning. Låt oss hoppas att jag slipper det! Just nu har jag våldsamt ont efter kortisonsprutan, hela handleden pulserade i morse. Han förberedde mig dock på det igår och sa att det skulle gå över efter ett par dagar. Alvedon är en bra kompis. Någon stödskena fick jag inte. Inte heller kortison i axeln som jag hoppats på, han bara konstaterade att jag hade helt rätt i att det är en frusen skuldra.

badrumIgår köpte jag mig ett nytt duschdraperi. Jag upptäckte nämligen för några dagar sen att det fanns ett som ingick i samma serie som min badrumsmatta. Det blev riktigt snyggt! Extra kul var det förstås att upptäcka att även mina schampoflaskor och mitt bruna nattlinne går i samma färgskala. Snacka om perfekt matchat!

2 thoughts on “Diagnostiserad

  1. Jag hoppas precis som Karin att tummen blir bättre när kortisonet fått verka. Och jag kan bara bekräfta att slemhinnorna i munnen inte mår bra av aromatashämmare. Jag är också väldigt torr i munnen och har provat samma lista som du utan något bra resultat. Så något bra tips kan jag inte ge dig.
    Trevligt med nattakläder som matchar badrumsinventarierna! :-D Men visst är det trevligt att få göra det fint för sig själv.
    Många stora bohusländska kramar och en trevlig helg önskar
    /Sibylla

  2. Hoppas tummen blir bättre kortisonvärken försvunnit, snyggt duschdraperi, har samma fast i rosa/orange/lila toner, har inte badrumsmatta i samma men väl handukar :-)
    Stor sommarkram på dig och hoppas du får en härlig helg!
    Karin

Lämna en kommentar

