Ensam hemma

Plötsligt blev jag akterseglad. Min käre tonåring (snart kan jag inte kalla honom det längre) fick tag i billiga biljetter till Stockholm och for iväg i onsdags morse. När vi satt vid köksbordet samma morgon tyckte han att det kändes som att han glömt packa något. Jag påtalade att det är bra att skriva en lista på vad man behöver och spara i datorn, så slipper man den känslan. Oh, nä sånt sysslar man inte med när man är snart 20, det är bara gamla förvirrade tanter som behöver sånt – nä han sa inte så, men andemeningen fanns där, det såg jag i blicken. Och så pep han iväg.

Ungefär 10 minuter senare kom ett sms – ”Oj, jag har glömt laddaren till mobilen” och mamman fick vatten på sin kvarn. :-) Kunde förstås inte låta bli att påpeka det här med vikten av att ha en lista när jag lämnade över laddaren till honom utanför centralen på väg till jobbet. Upptäckte idag att han inte heller fått med sin rakapparat… vet dock inte om det var avsiktligt, det verkar som att han tycker det är pinsamt att raka sig. Jag som trodde det var något unga män strävade efter att få göra.

Lata dagar nu
Det händer inte mycket på den här fronten just nu, fast igår blev det inhandlat ett gäng blommor till balkongen. Nu känns det riktigt trevligt att sitta där i mina nya stolar och njuta av livet. På tal om stolarna så skickade jag ett irriterat mail till Jysk efter min upptäckt att de sänkt priset dagen efter vi hade varit där. Det visade sig att de har någon sorts prisgaranti, så jag kunde gå dit och mot uppvisande av kvitto kvittera ut ett presentkort på mellanskillnaden. Det kan löna sig att klaga! :-)

Förra söndagen var det en stor dag för oss travälskare – Elitloppet. Det är något man verkligen borde uppleva live någon gång i livet, vilken fest det är! Det blev ingen tur till Charlottenlund i Köpenhamn i år för det regnade, så de pengarna ligger kvar i burken och hinner bli ungefär dubbelt så mycket till nästa vår, så då har vi grundplåten till en sådan resa. Om man bokar biljett och boende i god tid kan man nog komma undan ganska billigt. Ja, ja, det tål att tänkas på i alla fall. Det skulle vara en häftig upplevelse och ett kul sätt att fira mors dag på! :-)

På onsdag ska jag till ortopeden med min tumme, men den börjar göra mindre och mindre ont nu, så det är nog inte mycket han kan göra åt det. Jag behåller dock tiden för jag hoppas han kanske kan ge mig en kortisonspruta i axeln så jag slipper vakna av smärta varje gång jag vänder mig om när jag sover.

TV- och datatekniker
I onsdags var jag en sväng upp hos mina svärföräldrar för att hjälpa till med att få ut en bilannons på blocket. När det var klart avancerade jag till TV- och datatekniker, en ny digitalbox skulle installeras och det gick inte så bra. Efter ett telefonsamtal till Com Hem löste det sig dock. Svärmors dator betedde sig lite underligt, så det fixade jag också. :-)

Jag är så glad över att jag fortfarande har så bra kontakt med mina svärföräldrar trots att jag egentligen inte ingår i familjen längre. Tills för några år sen hade jag ingen aning om att så var fallet, men jag blev tillrättavisad vid ett tillfälle av en person som upplyste mig om att ”när man skiljer sig är man inte längre en familj”. Nähä? Har man barn ihop så är man väl alltid en familj, även om man inte längre bor ihop? En annan typ av familj förvisso, men likväl en familj. Den gången förstod jag inte syftet med kommentaren, men det gick ganska snart upp för mig att det fanns ett egenintresse bakom den åsikten. Jag är glad att mina svärföräldrar inte delar den uppfattningen, de är den enda familj jag har och betyder otroligt mycket för mig!

När jag skulle cykla hem från svärföräldrarna hade någon lusfräck person tagit av fronten på min baklykta, snott batterierna och lagt resterna i min cykelkorg. Jag antar att jag ska vara glad över att personen i fråga lämnade tillbaka lyktan. Naturligtvis är jag också glad över att det var mitt på dagen så jag inte behövde något lyse.

One thought on “Ensam hemma

  1. Det finns dumma kommentarer från inskränkta o dumma personer! Familjebilder kan förändras över tid. Men kärleksfulla och äkta känslor och relationer varar över tid om man vårdar dem och är rädda om varandra . Härligt att du har din lilla familj.
    Bertil glömde rakapparaten, det är inne att se halvskäggig ut…..;)
    Fortsätt njut av tillvaron.

Lämna en kommentar

