En dyr milstolpe

Idag har jag varit hos min riktiga frisör för första gången på över ett år! Egentligen hade jag möjlighet att gå ännu en gång för gratis klippning hos Perukmakare-Marie, men jag kände ett trängande behov av att återgå till det normala även när det gäller hårvård. Även om det sved i plånboken. Men trots det var det ett nöje (nåja) att få lov att betala för en klippning. Inget ont om Marie, hon har varit fantastisk, men jag har ju trots allt gått till samma frisör i säkert 10 år, det är inget man bara byter ut sådär hux flux.

Tänk, för ett år sen var jag skallig! Det är så svårt att föreställa sig så här i efterhand, när håret växt ut och blivit tjockt och fint igen. Jag har tjockare hår nu än förut känns det som och lockigt – på ena sidan. Efter dagens klippning har jag en kort spretig frisyr à la Jamie Lee Curtis och jag är jättenöjd med det! Jag kommer aldrig att ha långt hår igen! Även om hårlösheten var påtvingad, så har jag insett att jag ser mycket bättre ut i kort hår, det stämmer liksom bättre in på min personlighet. Det är dessutom mycket mer lättskött. Inget ont som inte har något gott med sig! :-)

För ett tag sen skapade jag en ny sida om håravfall efter cytostatika med några tankar och tips för den som står inför en cytostatikabehandling. Sidan ligger under fliken biverkningar. Som vanligt är innehållet baserat helt på mina egna erfarenheter och reaktioner. Det är med andra ord inga absoluta sanningar. Vi reagerar alla olika, men man kanske kan förebygga sina reaktioner och göra livet utan hår lättare att härda ut med några små enkla förberedelser. Kanske – det kan ju i alla fall vara värt ett försök. Det finns ändå ingen väg runt om, håret ramlar vare sig man vill det eller ej.

4 thoughts on “En dyr milstolpe

  1. Jag tror att du blev jättefin i din JL Curtis-frisyr.
    Jag har bestämt mig för att inte klippa håret även om jag (påstås) se bättre ut i kort. Men jag är så nyfiken på hur det ser ut när det är lite längre, om lockarna håller i sig eller inte. Mitt hår blev också lite tjockare. Men, visst tusan, är det bekvämt med en ”duscha och spring”-frisyr där badlakanet får bestämma åt vilket håll luggen ska ligga. :-)
    Ingen kan säga annat än att förlora håret är en alldeles speciell upplevelse och vi kan åtminstone säga att vi hade tur med vädret.

    Kramar från ett regndrypande Bohuslän
    /Sibylla

  2. Ja det där med håret är ju speciellt, ska klippa mig för första gången på fredag, har gått och dragit på det för jag är överförtjust i mina lockar, som jag vet att de förmodligen klipper bort för alltid (förhoppningsvis), så var det förra gången, så bar glad för dina lockar, jag kommer vara avundsjuk så det förslår om mina klipps bort för att aldrig mer komma tillbaks.
    Du skriver så bra och informativt om håravfall, det var det som gjorde att jag hittade dig för ett år sen, tror det är det vi kan ge de som kommer efter oss.
    Stor och solig kram från Täby
    Karin

    • Jag har alltid inbillat mig att jag ville ha lockigt hår, men när nu lockarna plötsligt uppenbarat sig har jag upptäckt att de bara är i vägen. Har klippt mig säkert 5 gånger nu, men så fort håret växt ut en bit så kommer lockarna tillbaka. Fast bara på vänster sida märkligt nog. Så hav förtröstan, de kanske har kommit för att stanna denna gången! :-)

      Soliga kramar!

Lämna en kommentar

