Jag visste det!

Jag har numera legitima skäl att inte gå och träna! :-) Tog mig verkligen i kragen i tisdags och gick till sjukgymnasten för veckans träningspass. Allt för att försöka bygga upp muskulaturen i axlar och armar. På kvällen pulserade det i min högra axel och ut i armen så jag nästan mådde illa. När sjukgymnasten fick höra det igår satte hon stopp för vidare träning. Jag ska förvisso hålla min arm i rörelse, men det är inte meningen att det ska göra ont, det gör ingen nytta för läkningen. Det var ungefär samma budskap som jag fick med vänsterarmen för ett år sen också, trots att det nu är en annan sjukgymnast. Således ska jag hålla armen i rörelse, men inte träna och anstränga den. Och i rörelse är jag ju hela tiden, högerarmen använder jag till det mesta även om det tar emot.

Jag får så många välmenande råd om hur jag ska bli bra i min axel, men jag kan tala om att det finns ingenting man kan göra för att påskynda den här läkningen. Det tar cirka ett år och den läker av sig själv. Det gör förbannat ont i inledningsskedet när jag gör för yviga rörelser, men sen blir den bara stel med väldigt begränsad rörlighet. Jag fungerar i stort sett normalt, har bara svårt att ta på och av mina kläder (Bertil har fått hjälpa mig både i och ur kläderna ett par gånger när de fastnat på halva vägen) och jag kan inte sträcka ut armen helt. Vaknar av smärta varje natt när jag försöker vända på mig och kan absolut inte ligga på höger sida. Tänker jag mig inte för och gör en hastig rörelse gör det så ont att jag tappar andan för en stund, men det går över. Tur det snart är sommar för då har man inte så mycket kläder att krångla sig i och ur. :-)

Det finns över 2000 vetenskapliga artiklar skrivna inom området frozen shoulder (frusen skuldra) utan att man i egentlig mening, på ett enhetligt sätt, kunnat definiera sjukdomen eller hittat en orsak.

Axelleden är en kulled där ledkula och ledpanna omsluts av en tunn säck som producerar ledens smörjande ledvätska. Vid frusen axel uppkommer av någon oklar anledning inflammationslika förändringar av ledkapseln, som leder till att axeln stelnar till. Stelheten beror på att ledkapseln, men framför allt att ledbanden som stabiliserar axelleden, krymper och förtjockas. När ledkapseln (säcken) krymper minskas ledkulans rörelser i ledpannan. Det är som om ledkapseln klistras fast mot ledhuvudet. Den minskade rörligheten kan också leda till att axelledens stora slemsäck (bursa subakromiale) stelnar till och förtjockas.

Frusen skuldra debuterar oftast med en lättare till måttlig smärta som kommer smygande under en längre tid. Man känner av axeln vid alla typer av rörelser under dagen. Man känner även av axeln när man ligger på den under natten. I detta skede kan det vara svårt att ställa rätt diagnos då smärtan är större än stelheten. Men successivt så utvecklar patienten en stelhet i axelleden.

Det mest typiska symtomet vid frozen shoulder är just en uttalad stelhet som leder till att det blir svårt att kamma håret, svårt att få handen till rumpan och svårt att sätta på sig en jacka. Axeln stelnar till och vid varje typ av vridande rörelse tar det stopp.

Källa: http://impingement.se/frozen-shoulder-frusen-skuldra.htm

Hmmm, jag undrar om det hade gått att göra en bröstrekonstruktion i det här läget. Antar att det kräver en fungerande axel så man kan få igång rörelseförmågan efter operationen. Det var väl tur ändå att det är ett års väntetid, för jag hade säkert blivit tvungen att lämna återbud ändå och det hade varit retfullt. Det finns en mening med allt sägs det och jag är böjd att hålla med, åtminstone i det här fallet. Återstår att se vad meningen med arbetslösheten var…

Vårens Sunerapport
För alla er som följde våra äventyr med Kung Sune i vintras kan jag meddela att han nu lever livets glada dagar i kolonin. Ingen kan njuta av livet som en katt!

Sune_solar

Sune_njuter

2 thoughts on “Jag visste det!

  1. Jag tycker det är så trist att du råkar ut för så många tråkiga saker och på så kort tid. Men det känns ändå bra att det är frusen axel och inget allvarligare även om det är både smärtsamt och besvärligt. Vi får hoppas att det är för sista gången. Men du kan fortfarande gå och promenera i solen, så lite träning slipper du inte undan! ;-)

    Inga djur kan leva och njuta av livet så mycket som en katt! De vackra bilderna på Sune är ett kärt återseende.

    Soliga kramar från Uddevalla
    /Sibylla

    • Äh, det är väl lika bra att bunta ihop det så är det över sen, istället för att dra det i långbänk. ;-) Och vad är en frusen skuldra i jämförelse med allt annat – egentligen? Jä**igt irriterande, ja, men det går över vad det lider. Sen kan väl inte så mycket mer hända egentligen. Eller?

      Sol och värme här i Malmö också! Rena rama sommaren – och jag NJUTER! :D

Lämna en kommentar

