Helt sjukt

Igår började David Hellenius program ”Helt sjukt” igen. Tvärtemot vad man kanske tror när David Hellenius är i farten är detta inte ett sjukt humorprogram utan ett väldigt seriöst program och igår handlade det om cancer. Han hade bland annat ett reportage från strålningsenheten i Lund där man fick se hur det ser ut och går till. En av mina sköterskor, Jonas, guidade David Hellenius genom strålningsproceduren. Därefter gjorde David ett besök på cytostatikamottagningen där man fick se hur det går till och de visade även hur en PICC-line ser ut och alternativet till den, port a cath.

Jag var inte helt förberedd på programmet och ännu mindre förberedd på att de skulle till Lund. Ska ärligt säga att det sög i magen och jag blev nästa illamående när jag återupplevde både strålenheten och cytostatikabehandlingen. Den lilla påsen med rosa vätska kände jag allt för väl igen. Jag är glad jag har allt detta bakom mig.

Är du nyfiken på hur det går till? Klicka på bilden nedan för att se avsnittet om strålning och cytotstatikabehandling. Dock ska tilläggas att bröstcancerpatienter inte spänns fast under någon mask. Däremot ligger vi med armarna fixerade över huvudet, (se bild på det från tidigare inlägg här)

stralning_Hellenius

Vill du se hela avsnittet av Helt sjukt, där en onkologläkare, en psykolog, Suzanne Sjögren (som har en dotter som haft leukemi) och Ingvar Oldsberg är gäster klicka här>>>

2 thoughts on “Helt sjukt

  1. Jag tittade på ”Helt sjukt” via TV4play precis innan du släppte din uppdatering, och jag måste säga att det sög väldigt i min mage, också. Jag blev aldrig strålad så det var nyheter för mig.
    Men även om man mår illa när man ser det så är det tur att alla behandlingar finns. Tyckte programmet var bra och balanserad.

    Bästa dagen på hela året – vårdagjämning! :-)

    Kramar från Bohuslän
    /Sibylla

    • Ja det är otroligt skönt att alla dessa behandlingar finns! Man önskar bara att de snart kommer på något som inte går så hårt åt kroppen… Håller med, ett mycket bra program!

Lämna en kommentar

