Pigg och fräsch

Klockradion går igång 06:20 varje vardagsmorgon. Sakta vaknar jag ur min djupa sömn och kommer upp till ytan. Börjar med att försöka böja mina fingrar, det går sådär. Det gör ont för de är stela som pinnar och det tar några böj innan de fungerar som de ska. Nöjd med det drar jag upp täcket som halkat av under natten, men AJ för Hel#”¤&#!!!&¤*, nu kom tummen fel och det skär som pilar i handleden. :(

Ligger still på rygg och hämtar andan efter den upplevelsen och lyssnar – halvt vaken, halvt sovande – på NRJ:s morgonprogram. Jag är så glad att Roger, Titti och Ola är tillbaka i etern, har saknat dem sen de lämnade RIX Morronzoo, de tillhör liksom familjen. Grubblar halvsovande över min jobbsituation och drömmer om ett nytt jobb. Då går pipet igång på radion och jag kastar mig över snoozknappen. Men AJ för Hel#”¤&#!!!&¤* så kan jag ju inte göra, tummen gör sig påmind och axeln hängde inte med. Drar en djup suck, jag ska inte gråta. Vänder mig om på andra sidan, men det går ju inte heller för den axeln kan jag inte ligga på, det skär som knivar i den. Rullar över på rygg igen och halvslumrar med tårarna lurande i ögonvrån. Lika bra att vänja sig vid ryggläge om jag nu drar vinstlotten i rekonstruktionslotteriet.

Efter några snoozningar finner jag det för gott att stiga upp. Sätter fötterna i golvet och reser mig upp. Men AJ för Hel#”¤&#!!!&¤* det skär som tusen nålar genom fotsulorna och benen går knappt att räta ut, varken i anklar eller knäveck. Jag håller mig i möblerna och stapplar ut i badrummet och betraktar fågelskrämman i spegeln med hår som svinto. Nattlinnet hänger på trekvart, för det saknas ett bröst på ena sidan att hålla upp det.

En helt vanlig morgon i mitt liv. Kroppen ska vevas igång. Efter lite frukost, en dusch, några drag med penseln i ansiktet och löstutte i BH:n lyckas jag förvandla detta vrak till något som går att presentera för offentligheten. Det skänker på något vis tröst åt betraktaren att jag ser pigg och fräsch ut. Men utsidan speglar inte alltid insidan. Inuti är jag trasig, i både kropp och själ. Oro och värk gnager och hålet blir större och större. Idag har jag känt mig nästan lika pigg som jag ser ut, men igår hade jag lämnat hjärnan på kudden och fyllt huvudet med gröt. En mycket obehaglig känsla, att vara där, men ändå så långt borta.

Nu är det kväll och dags att montera ner fasaden. Sminket bort, av med tutten som ska skrubbas innan den får krypa ner i sin egen lilla låda och så på med nattlinnet. I morgon bitti börjar jag om från början, med den enda skillnaden att ingen klocka ringer eftersom det är lördag! :-)

5 thoughts on “Pigg och fräsch

  1. Usch, låter inget vidare! Hoppas värk och stelhet är något som kan ge med sig lite? Sniskande nattlinne slipper du iallafall så snart du fått bröst nummer två! Kram på dig, du är fantastisk; glöm inte det!

  2. Trevlig helg, tjejen!
    Känner igen mig i din beskrivning även om det inte är lika illa för mig med värken och stelheten. Jag hoppas så innerligt att din värk ska avta och att vi båda får en högvinst i bröstrekonstruktionslotteriet, det är vi värda efter all denna möda vi gått igenom.

    Kramar från ett soligt Bohuslän

  3. Käraste Else,
    Är du jag eller är jag du, ja jag vet faktiskt inte för jag kände varenda ord du skrev. Herre jissu namn vad du är bra på att sätta ord på känslor och saker…..hurra för lördag, fast det har det varit för mig hela veckan, så lyxigt har jag haft det eller inte.
    En bamsekram från New York, imorgon blir det en lång natt på flyget, huamej!!!!
    Karin

    • En lång natt på flyget är en pina för vem som helst, kan bara drömma om hur du mår när du ska resa dig igen… men hoppas du kunnat njuta av din vistelse i New York! Kram och välkommen hem!

Lämna en kommentar

