Ibland blir det fel

Tjohoo, jag hade fel! Det är sällan man blir glad över att man har fel, men i det här fallet känns det väldigt bra. :-)

Efter att ha landat beskedet att mitt SGI blivit omräknat på grund av min arbetslöshet skrev jag igår ett mail till min handläggare och undrade om det verkligen kunde stämma att jag ska få ännu mindre i inkomst på grund av att jag varit arbetslös under min sjukdomstid. Idag fick jag svar, jag har missförstått brevet! SGI är förvisso omräknat, men till min fördel. Inte med många kronor men definitivt inte neråt. Missen jag gjorde var att jämföra summan på beskedet med min inkomstdeklaration och då blir det naturligtvis fel, eftersom en del av min deklarerade inkomst kommer från FK och den 25% sjukersättning jag haft i många år. Den ingår såklart inte i min sjukpenninggrundande inkomst. Pust! Ibland är det som sagt väldigt skönt att tänka fel. :-)

Igår roade jag mig med att mäta ut sträckan jag promenerar varje dag på Eniros kartor. Det visade sig att varje enkel sträcka är cirka 3,5 km och eftersom jag nu börjat gå både dit och hem så kan jag stolt konstatera att jag går minst 7 km om dagen – på vardagarna ska tilläggas. :-) Inte illa pinkat av tanten! Ovanpå det händer det förstås att jag promenerar på helgerna också.

I lördags ställde jag mig än en gång på vågen och för första gången på länge visade den på mindre än förra gången, nästan ett helt kilo! Härligt! Jag hör inte till dem som går på gym eller tränar på annat vis. Inte heller är jag något hälsofreak när det gäller maten. Men med små medel – inget godis, mera vardagsmotion i form av promenader och cykling – kan man också uppnå resultat, det tar bara lite längre tid. Jag tänker fortsätta promenera istället för att cykla om jag har tid till det.

Och den här tiden är det ju ljuvligt att promenera när naturen sakta vaknar ur sin slummer. På kyrkogården jag passerar är det alldeles gult av vintergäck, blandat med snödroppar. Solen värmer i ansiktet på hemvägen och jag njuter av vartenda steg jag tar.

5 thoughts on “Ibland blir det fel

  1. Jag delar de föregående kommentarer om att du lagt upp en underbar frontbild. Snart är det vår! Mina snödroppar har börjat blomma och det är ett säkert vårtecken.

    Hoppas du får många sköna promenader till och från jobbet i solsken. Jag får nog gå sisådär 19 mil och jag tror inte att dygnets alla timmar skulle räcka för en sån bedrift. ;-)

    Det är skönt att veta att även du kan ha fel ibland och att det är fel på rätt sätt och att det går åt rätt håll.

    Kramar
    /Sibylla

  2. Underbart Else, skönt att du hade fel och härlig ny frontbild, den gillar jag skarpt. Så trött på regn och gråa dagar. Härligt med promenader, önskar jag kunde promenera till jobbet, men 4,2 mil känns lite jobbigt :-)
    Stor kram
    Karin

    • haha, nä det kanske är lite overkill att gå så långt.. ;) Här nere i Malmö har vi haft det underbaraste väder idag, förvisso ingen sol, men det riktigt doftade vår. Härligt! Det är skönt att ha allt det härliga att se fram emot vad gäller vår, grönska, värme, ljus, sommar… :D

Lämna en kommentar

