Kung Sunes sorti

Kung Sune har lämnat tronen. :( Jag hade i vanlig ordning ingen riktig koll och blev därför förvånad och smått chockad igår när samtalet kom att matte var tillbaka i landet. Trodde vi hade åtminstone några dagar till i kattens våld. Men det sattes det tvärstopp för då matte inte bara var hemma utan även meddelade att hon bokat en tid hos veterinären för Sune idag kl 11:30. Dessutom fick jag veta att veterinären behövde ett urinprov.

tract_what-then-frontHur tar man urinprov på en katt? Vrider man ur honom? Eller står beredd vid lådan med en burk när han ska kissa? Jag gick och grunnade på det hela eftermiddagen och när kvällen kom hade jag klurat ut en lösning. Allt för att han skulle slippa en plågsam tömning hos veterinären.

Eftersom han för det mesta lyckades med konsten att kissa utanför sin låda behövde jag en mindre balja att sätta i lådan. Efter att ha rotat igenom alla skåp utan att ha hittat något tillräckligt stort för att passa en 6-kiloskatt kom jag fram till att om man tar isär hans transportbur kan man använda botten som en extrabalja. Den är dessutom öppen i ena änden vilket förenklar för katten att kissa utanför. Perfekt! Jag hällde över hans sand till denna treväggars ”balja”, skrubbade hans ordinarie låda så ren som möjligt och så sattes baljan i baljan. Det kändes stadigt, Sune märkte ingenting och hade planenligt inga svårigheter att kissa utanför – ner i den yttre baljan. :-) I morse kunde jag således tömma den understa baljan på urin och hälla över i en liten glasburk. Att jag inte kommit på denna konstruktion tidigare… Kerstin kunde senare berätta att veterinären hade varit mycket imponerad!

smilingDet var med spänning vi inväntade Kerstin, hur skulle Sune reagera? Skulle han bli glad och känna igen sin matte? Eller skulle han vända henne ryggen med svansen i vädret? Eftersom Bertil var hemma så är svaret givet. Han valde Bertil… Visst, han var och sniffade på Kerstin när hon kom, men sen gick han in till sin kompis och lade sig på sin hylla under skrivbordet. Kerstin fick en liten demonstration av Bertils och Sunes ”följa-John-lek” och när det var dags att locka Sune i buren fick vi först kalla ut Bertil till köket för att få kontakt med katten. De räkor jag sparat åt detta speciella tillfälle fnös han åt, han begrep minsann vad som var på färde och det var han inte det minsta intresserad av.

Usch vad jag tycker illa om att tvinga in en katt i en transportbur. Sune blev minst dubbelt så stor som han är i vanliga fall och han fräste och stretade emot. Med gemensamma krafter fick vi trycka in honom, Kerstin höll i katten, jag lyfte in benen ett i taget. Han tyckte absolut inte om det och jag förstår honom. Jaja, det är bara att inse att gillade han mig inte förut så gör han det definitivt inte nu.

Efter att ha vinkat av katt med tillhörande matte gick jag till jobbet och när jag kom hem igen var här så öde och tomt. Även om han för det mesta inte kom och mötte mig i dörren, så var han ändå ett sällskap. En ursäkt att gå runt och prata med sig själv.

Härmed sätter jag följaktligen punkt för Sunes äventyr och återtar rollen som familjens överhuvud.

Sune_skap

2 thoughts on “Kung Sunes sorti

  1. Haha, mycket underhållande läsning. Kan riktigt se scenariet framför mig. Tack för att man får vara delaktig, riktigt roligt att följa dig. Kram

    Skickat från min iPhone

    > 31 jan 2014 kl. 23:01 skrev ”Mitt liv som enastående mamma” : > > >

  2. Jo, det är mysigt med katt även om de inte är speciellt sällskapliga. Jag saknar också det där med att gå runt i huset och prata med katten, fast jag vet att de inte förstår vad man säger.
    Det har varit jättetrevligt att få läsa Sunebulletinerna.
    Kramar
    /Sibylla

Lämna en kommentar

