Tårdrypande farväl

Igår hade jag mitt sista samtal med min kurator. Det var jobbigt. Hon har varit ett så stort stöd för mig och utan henne hade jag inte befunnit mig där jag är idag. Tack vare hennes uppmärksamhet och handlingskraft blev AF och FK sammankallade, vilket som bekant ledde till min befrielse och ett steg på väg ut i arbetslivet igen. Anna Olsson, kurator på onkologen i Malmö, vilken stjärna! Jag är så tacksam – och det talade jag om för henne. Det var med tårar i ögonen vi kramades i ett sista farväl. Nu står jag på egna skakiga ben.

Har jobbat i tre veckor nu! Jag tycker fortfarande det är alldeles underbart. Jag måste gå upp, jag måste klä på mig, jag måste gå ut. Och så bonuspoängen: Jag slipper se Bertil ligga och sova bort halva dagarna. :-) Dessutom får jag 45-50 minuters promenad varje eftermiddag, då jag för tillfället inte cyklar. Det är helt enkelt för kallt. Jag tar bussen på morgonen för då är jag som en vandrande zombie, men promenerar hem varje dag. Härligt! Kanske det på sikt kan få vågen att ticka neråt istället för uppåt. Å andra sidan ska jag väl vara rädd om det lilla hullet på magen, för en vacker dag ska en del av det flyttas upp några våningar och bilda ett nytt bröst. Jag hoppas det inte dröjer för länge.

Jag har upptäckt att jag inte längre har något hår under armarna, det har inte växt ut igen efter cellgifterna. Överallt annars växer det så det knakar, men inte under armarna. Visst är det konstigt?! Att det inte växer i den opererade armhålan kan jag väl förstå, men i den andra? Inte heller svettas jag under armarna längre. Rätt skönt faktiskt!

Veckans Sunebulletin
Jag har för länge sen resignerat vad gäller Sune. Han gillar mig inte, så enkelt är det. Efter att ha varit hemma i tre timmar i eftermiddags utan att ha sett röken av katten var jag tvungen att gå in och kolla under skrivbordet så han var vid liv. Han tittade upp lite slött för att se vem som var där, men när han såg att det bara var jag så slöt han ögonen igen. Däremot satt han givakt vid spisen en timme senare när jag fixade kvällsmaten. Då duger jag. Det blev lite fläskfilé över som han fick på ett litet tefat och jag har aldrig sett ett fat tömmas så fort. Sen försvann han igen, något ”tack-för-maten-kel” var det inte tal om.

Jag tror han är lite smått senil. Varje morgon jag kommer upp står grytskåpet på vid gavel. Där finns absolut ingenting av intresse för en katt och ingen plats att ligga och kura på. Tycker han borde komma ihåg det vid det här laget. Städskåpet är ett annat spännande skåp som han absolut måste öppna när tillfälle ges – om möjligt ännu mindre plats där. Synen har han nog också fel på, för härom dagen missade han ett litet halvmetershopp från skåp till fåtölj med en knapp decimeter och damp i golvet med en duns. Balansen verkar det dock inte vara något större fel på då Bertil hittat honom balanserande på TV:n ett par gånger. Jag tror förstås inte TV:n mår så bra av sex kilo katt.

Om en vecka kommer hans matte hem. Det ska bli spännande att se hur han reagerar när hon kommer. Det ligger några räkor i frysen som ska tas fram då för att locka in honom i transportburen. Frågan är om han kommer att klara sig utan Bertil. Han följer honom som en liten hund, så fort Bertil lämnar sitt rum kommer Sune efter. Jag hade en liten idé om att Bertil kan flytta med när Sune flyttar hem, men Bertil såg inte poängen. Det förstår jag inte alls. :-)

3 thoughts on “Tårdrypande farväl

  1. Vad skönt att det fungerar så bra med ditt nya jobb, jätteroligt att höra! Sen är det underbart att höra dina beskrivningar om Sune, katter är så härligt egensinniga.
    Kram på dig Else!

  2. Snälla, du måste lova att berätta hur det går och framför allt vad du använde för att locka in Bertil i transportburen!! :D

Lämna en kommentar

