Datatekniker in spe?

Nu har jag fått igång inte bara en ny dator, utan två! Känner mig rätt stolt över mig själv faktiskt. Farmor hade köpt en ny laptop och bad mig (mig?!) om hjälp med den. :-) Då fick jag chansen att prova mina nya erfarenheter i datorns värld. Det kanske kan bli min nya karriär? Eller kanske inte. Tog med mig Bertil för säkerhets skull och vi hade en mysig eftermiddag i fredags med farmor som bjöd på lunch. Precis innan vi skulle gå hem hittade vi lite gamla foton, bland annat från Bertils konfirmation och glada bilder från en solig midsommar i kolonin, där hela familjen var involverad i ett parti kubb. Det var både roligt och sorgligt att bli påmind om att det fanns en tid när vi alla kunde umgås vid speciella tillfällen och ha roligt tillsammans som folk i största allmänhet.

Ännu en helg där jag har njutit av känslan av att ha något att vara ledig ifrån. Igår var det hemmamatch för Bertil och då var jag givetvis på plats tillsammans med farmor, vi är två hängivna supporters. Nu när han blivit så duktig och spelar i sydallsvenskan är det riktigt roligt att stå bakom och heja, både på honom och på laget som utklassade motståndarna denna gången. Bertil tredje bäst av alla spelare i både hemma- som bortalag. :-)

Idag blev jag minsann bjuden på middag! Min käre tonåring (mindre än ett år kvar som jag kan kalla honom för det) frågade om han skulle laga sina ”köttbullar” idag. Inte mycket kött i dem förstås, då han som bekant övergått till vegetarianismen. Men kul att han erbjuder sig att fixa mat och kul att han tycker det är roligt att prova lite olika recept. Det är mer än vad jag gör, särskilt nu. Jag har helt tappat intresset, då det mesta jag lagar innehåller någon form av kött, vilket han då bestämt sig för att inte äta och det känns inte lönt att laga till bara en person. Varför måste allt vara svart eller vitt? En gyllene medelväg hade väl varit perfekt, jag hade inte haft något emot att äta vegetariskt några dagar i veckan. Men det är inget jag vill leva på, jag är en köttätande individ. Dock inser jag att det inte är någon idé att försöka påverka honom då det sannolikt skulle resultera i att han blev militant vegan istället. Han får helt enkelt laga sin egen mat, jag står inte och gör något extra.

Söndag kväll… och jag ser fram emot i morgon. Äntligen måndag! :-) Jag njuter av att lämna hemmet varje dag. Njuter av att slippa se tonåringen ligga och sova bort hela förmiddagen. Det jag inte ser har jag inte ont av. Jag njuter av att slippa försöka få liv i honom. Det är härligt att komma i kläderna på morgonen och komma ut i friska luften och få möta andra människor. Även om den friska luften för tillfället är lite i friskaste laget. Jag avskyr verkligen vintern.

Lämna en kommentar

