Inget besked idag

Då var jag mammograferad igen. Jag förväntade mig någon form av obehagskänsla när jag klev in där idag, men den uteblev helt. Det måste vara något fel i skallen på mig. Visst mindes jag hur det var förra gången, när jag åkte ut i väntrummet, blev inkallad igen, ut och vänta, in till nästa undersökning, biopsi, ultraljud. Ut och in, fram och tillbaka i korridoren, många hummanden hos läkarna. Men det var då. Nu är nu och nu är jag frisk. Det har jag bestämt. Datortomografin i oktober visade inga konstigheter, det skulle ju vara väldigt märkligt om där var något nu.

Tyvärr blev mitt läkarbesök inställt idag och framflyttat en vecka, så jag har inte fått ett besked än, men jag känner mig helt lugn. Jag blev inte inkallad en gång till för omtagning av bilder, bara det är ett gott tecken. Dessutom sa sköterskan innan jag gick att de skickar beskedet till onkologen under eftermiddagen så jag kunde ringa dit i morgon och fråga. Det hade hon inte sagt om där var några problem, för ingen meddelar på telefon att jag har cancer igen.

Pink size for lifeKonstigt nog undersöktes bara det bröst som finns kvar. Det finns förvisso inget annat att stoppa in i den fördömda maskinen, men jag hade förväntat mig ett ultraljud över det opererade området. Men det ska tydligen räcka med att läkaren känner och klämmer där med fingrarna. Om det då känns onormalt blir det fler undersökningar.

Med tanke på att det är svårt att känna små förändringar med fingrarna, tycker jag det är ett märkligt förfarande. Det krävs att det har växt till sig lite för att man ska kunna känna det och just därför ska vi kvinnor regelbundet stoppas in i denna helvetesmaskin. Allt enligt Unilabs lilla folder om vikten av regelbunden mammografi. Det är ingen rolig undersökning, men ack så viktig. Det har jag som sagt fått lära mig ”the hard way” eftersom jag hårdnackat vägrat gå sen mitt försa besök för 12 år sen. Stupid me.

Så – än en gång en uppmaning till alla kvinnor: Det obehag man upplever de korta minuterna inklämd i mammografiapparaten är väl spenderat obehag i jämförelse med det obehag man genomlider om man tvingas gå igenom alla behandlingar för bröstcancer! Och av sympati med oss kvinnor tycker jag härmed att alla män frivilligt ska anmäla sig till regelbunden pappografi! :-)

pappografi(1)

4 thoughts on “Inget besked idag

  1. Inget konstigt med det, din magkänsla styr mycket och denna gången hade du väl ingen anledning att vara nervös :-), det är ju borta nu och för gott har vi ju bestämt. Min man var lite lagom intresserad av pappografi kan jag säga, han tyckte det räckte med ett litet blodprov :-)
    Kram <3

  2. Det har gått bra idag! Om du inte märkt något konstigt på deras beteenden, blickar eller något annat så har dom inte hittat något speciellt. Så du kan sova lugnt inatt!
    Jag gillar tanken med pappografi och jag vet att många män gärna skulle gå igenom liknande för att kolla prostatan om det gick.
    Kramar från ett mörkt och regnigt bohuslän

Lämna en kommentar

