Sista dagen i fångenskap

Släpp fången loss det är vååår! Förvisso vinter enligt almanackan, men vårlikt i Malmö och vår i mitt sinne. ÄNTLIGEN ska jag slippa ut ur min fångenskap. Äntligen ska jag få rutiner i min vardag. Äntligen ska jag få göra något vettigt med min tid. Äntligen! Jag ser så mycket fram emot min arbetsträning att det nästan gör ont.

Denna helgen har jag njutit, för nu finns det ett slut på ledigheten. Granen, ljusstakarna och resten av julen åkte ut igår. Idag har jag vevat igång det gamla tröskverket, dvs. den gamla datorn och sorterat mappar och dokument för att vara säker på att allt viktigt blivit sparat på den externa hårddisken så jag kan lägga över det i den nya datorn. I veckan som gick installerade jag nämligen äntligen min nya fina laptop. :-) Det tog en hel dag och det var lite klurigt att installera mina viktiga program, men det gick till slut, med lite hjälp från min cybertekniker.

Världen i Windows 8 har gett mig fler gråa hår, men jag tror jag har ett bra grepp om saker och ting nu. Jag känner mig så nöjd med mig själv att jag har rett ut det (nästan) på egen hand, det visar ju på att den stackars hjärnan fungerar trots allt. :-) Nu återstår bara att byta antivirusprogram och koppla in skrivare, högtalare och min stora skärm, men det får vänta till nästa helg. Ljuvligt är det att sitta vid en dator som inte ger ett enda ljud ifrån sig, till skillnad mot den gamla som lät som ett flygplan på startplattan emellanåt.

Kung Sunes äventyr fortsätter
Sune, den stora svikaren, fortsätter hänga Bertil i hasorna. Är jag ensam hemma ser jag inte röken av katten, men så fort Bertil stiger in genom dörren så kommer han fram. Sen smyger han efter och bevakar varje steg han tar, ihärdigt jamande som om han vill säga ”kom nu och sitt vid ditt skrivbord så jag har sällskap”. Jag duger bara när vi äter, då sitter Sune fint bredvid mig på golvet med stora, bedjande ögon, slickar sig om munnen och väntar tålmodigt. Det kan ju råka finnas något gott som jag vill dela med mig av. Han har fått räkor av mig vid nyår = mat varje gång. Inbillar han sig. (Handen på hjärtat, det har genom årens lopp ramlat ner lite fläskfilé och annat mums från min tallrik när vi har grillat i kolonin, så det är uppenbarligen inget fel på kattens minne) Efter ett tag lommar han i alla fall slokörat iväg med ett buttert jamande när han inser att det inte blir något gott. Bara för att testa igen nästa gång. Skam den som ger sig.

Han har lite problem med toalettbestyren. Som de flesta av manligt kön har han svårt att pricka rätt. Av någon anledning sätter han sig längst bort i hörnet av lådan (som inte har något tak) när han ska kissa och ofta hamnar det mesta utanför. Den gamla hederliga skurkärringen på alla fyra har gjort entré. En dag stod badrumsdörren helt öppen och jag trodde inte mina ögon när jag kikade in. Där satt katten som en fågel på kanten av lådan med alla fyra (eller åtminstone tre, det var lite svårt att se) och gjorde de stora behoven. Idag hade han missat lådan helt, men mattan hade han i alla fall krafsat ihop till en prydlig hög mitt på badrumsgolvet. Tack och lov inte över den lilla bruna korven som låg där. För säkerhets skull gick han sen ut i köket och krafsade lite runt matskålarna också så hans vatten skvätte åt alla håll och kanter. Vet inte om han inte gillar den nya sanden, eller om han bara har problem i största allmänhet på ålderns höst. Han är ju ändå snart 15 år.

Nu hoppas jag att jag kan sova i natt, i morgon börjar mitt nya liv! :-)

5 thoughts on “Sista dagen i fångenskap

  1. Hoppas det fungerar bra på jobbet. Själv har jag just börjat arbeta igen efter min bröstcancerbehandling med operation i slutet på 2012, cytostatika under våren 2013 och strålning som var avklarad i mitten av juli. Jag arbetstränade nov+dec, nu är jag alltså igång på heltid och det känns bra. Visst känner jag att arbetskapaciteten inte är densamma som innan bröstcancern. Jag får försöka ta det i den takt jag orkar, det måste du också tänka på.//Ullis

  2. Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg, jag känner energin och din positiva känsla genom skärmen. Ska också snart ge mig på en ny dator med W8 och efter att ha lyssnat på min mans stönande de senaste dagarna är det inget jag ser fram emot…men det ska nog gå det också. ”Lilla” Sune verkar ju vara ett kapitel för sig, många skratt fick jag.
    Nu önskar jag dig en fantastisk dag imorgon och ser med spänning, som Sibylla skriver, fram emot avslöjandet….
    En stor kram från mig till dig!!!!
    Karin

  3. Lycka till med ditt nya jobb! Jag har allt tänkt på det idag. Och det är underbart att du trivs med din nya dator. Gamla datorer har en tendens att låta som reaplan.
    Kul att läsa om Kung Sunes olater! Mina katter var inte ett dyft bättre fast dom bodde i sitt eget hus med dörrslusk och städare och andra betjänter vid behov. :-)

    Jag är såååå nyfiken på vad du ska göra! Du får avslöja det snart!

    Kramar från Sibylla

Lämna en kommentar

