Klara, färdiga, GÅ!

I ett år har mitt liv stått i PAUS-läge medan jag har kämpat mot cancern – och som grädde på moset, det värsta, arbetslösheten. De senaste månaderna har jag klättrat på väggarna, frisk från cancern, men fortfarande sysslolös. Jag har rivit mitt hår, jag har brutit ihop hos kuratorn, jag har kämpat för min existens. Tack och lov har jag fått en alldeles fantastisk kurator efter sommaren som verkligen lyssnat, som förstått min frustration och som tagit tag i problemet genom att koppla in AF och FK. I andra änden har min underbara rådgivare på Trygghetsrådet kopplat in en personlig rekryterare. Och på den vägen är det. Nästa vecka ska jag börja arbetsträna! Jag trycker på START och mitt liv kan börja rulla igen. :-)

start-button

Det ger inte mer i inkomst, det handlar fortfarande om sjukpeng, som nu dessutom till råga på allt sjunker från 80 till 75% av min inkomst. Det är inte heller ett ”jobb” och kan inte bli tal om en fortsatt anställning sen, men det är ett steg i rätt riktning. Jag kommer ut, får rutiner i min vardag och nya erfarenheter. Det ska bli SÅ skönt! Och under tiden är jag naturligtvis fri att söka de tjänster som dyker upp som passar mig, vilket jag också gör.

Bättre och bättre
Sakta men säkert återgår livet till det normala. Min värk och stelhet efter Letrozolen har blivit bättre igen sen jag ökade dosen med Saroten. Jag studsar väl inte direkt ur sängen på morgonen, men snudd på i alla fall, jag känner mig förhållandevis smidig. Min frusna skuldra håller på att ge med sig och jag har nästan fått tillbaka rörligheten i vänster arm. Höger arm är befriad från sitt gips och känns okey. Jag kan inte sträcka ut den riktigt, men på onsdag ska jag till sjukgymnast och visa upp den. Det blir nog bra vad det lider med den också. Om inte annat hade jag i alla fall en olycksfallsförsäkring. Vilket osökt får mig att påminna alla kvinnor där ute att se till att sprida budskapet att det är viktigt att ha en diagnosförsäkring eller annat som täcker om man drabbas av bröstcancer. Man kan till exempel teckna en kvinnlig cancerförsäkring, som jag skrivit om förut. Jag hade inget och det har varit tufft ekonomiskt, för det är dyrt att vara sjuk.

Ett år har gått
På tisdag – min första arbetsdag – är det exakt ett år sedan jag blev opererad. Ett år sen helvetet började. Inte för att operationen var särskilt jobbig, det gjorde inte ont alls efteråt. Däremot fylldes såret med serom så jag stundtals såg ut som Dolly Parton på ena sidan och fick gå och tömma ut flera gånger innan det slutade rinna till. Kärlsträngen stramade i armhålan och jag fick hänga i dörrkarmarna och längs väggarna för att sträcka ut och det gjorde förbannat ont. Men det gick över det också. Sen kom cellgiftshelvetet och till slut strålningen. Efter det var jag verkligen låg. Min räddning heter Lydiagården! Hade jag inte fått den veckan vet jag ärligt talat inte hur jag hade mått idag. Där fick jag ur mig all oro och frustration som jag inte tillåtit mig förut. Om de bara visste hur viktiga de varit för mig. Fast jag vet förstås att åtminstone en av dem läser där. Säger hej till dig Maud. Tack för att du finns! :-)

Ett år har gått… det blev jag smärtsamt påmind om när det damp ner inte bara ett utan två brev med kallelser. Först kallelse till ettårskontroll på mammografi tidig morgon den 9/1. Några dagar senare kom kallelsen till ettårskontroll hos onkologen på eftermiddagen. Bra att man får komma dit samma dag och få besked om det är borta eller ej. Men egentligen är jag inte orolig. Jag var på datortomografi i oktober för att röntga lungorna och om det hade funnits något i de trakterna som inte ska vara där hade de ju sett det redan då. Men ändå, det är klart, det väcker en hel del känslor när kallelsen kommer. Det är nog tur att jag har ett jobb att gå till medan jag väntar, så hinner jag inte grubbla.

Nu ser jag framförallt fram emot att börja jobba. Nu gör jag som alla andra, jag njuter av helgen, för sen är det slut med sjusoveriet! :-)

6 thoughts on “Klara, färdiga, GÅ!

  1. Härligt att läsa att du är på gång :o)
    Min sjukpeng sjunker med nu den 17 januari till 75%.
    Själv ska jag köra 50% nu månd-fred 8-12.
    Vet med mig att jag blev fruktansvärt trött när jag begav mig hemåt innan helgerna så jag antar att det blir detsamma nu.
    Så ta det i lugn takt :o)
    Var rädd om dig..
    Ja du tänk vilket år man har bakom sig, du har spaltat upp det rätt bra där..
    Usch usch får kårar på ryggen när jag tänker på det.
    Hoppas verkligen inte att det blir ett år till..
    // Kram kram och Lycka till <3

    • Näää, du Cattis, det ska INTE bli ett år till!!! Du måste tro på det! Jag tänker på dig och håller tummarna! Kram och lycka till du med!

  2. Ja nu är det slut på sovmornarna….och det är härligt. Så glad för sin skull och jag hoppas att du kommer att tycka det är superkul att komma igång igen. Men jag säger som Sibylla, simma lugnt! Lätt att ta i för mycket i början, jag är ett lysande exempel på det.
    Önskar dig en spännande kommande vecka, du får berätta mer när du kan avslöja hemligheten :-)
    Stor kram från ett regnigt Täby
    Karin

    • Jag är helt säker på att jag kommer att tycka det är superkul att komma igång igen! Har ju längtat efter denna stund i flera månader nu. Jaja, simma lugnt var det… de sa tjejen från AF också. Lugn å fin, lugn å fin… jag får väl försöka så gott jag kan. :-)

  3. Grattis, Else, till tidiga morgon! :-)
    Och att du kommer till ett vardagsliv för det är faktiskt skönt när livet ser ut som vanligt. Det kommer att finnas stunder då du kommer att vara trött, men ta det lugnt och försiktigt så kommer det att gå jättebra. Bara att träffa andra människor ger otroligt mycket energi, för det får man inte riktigt när man går runt hemmets fyra väggar.
    Vad är det för roligt du ska göra? Har jag missat det eller har du inte berättat det?

    Stora bohusklänska kramar från Sibylla

Lämna en kommentar

