Dags för begravning

RIP_2013Idag ska 2013 begravas! Redan för en vecka sen slängde jag almanackorna. Detta året ska raderas så gott det går och ikväll ska det sparkas ut och det nya ska välkomnas. Jag brukar normalt inte vara så förtjust i nyår, brukar inte tycka att jag har något att fira eller något särskilt att se fram emot. Men i år är det annorlunda!

  • Jag kan fira segern över cancern
  • Jag kan fira att jag har tagit mig igenom skärselden och överlevt
  • Jag kan fira att jag har fått kontakt med några av mina gamla vänner och jag har även fått nya

Vad finns att se fram emot då? Jo jag har bestämt mig för att 2014 kan allt bara bli bättre! Det inleds i alla fall bra för jag ska börja arbetsträna i januari. :-) Förhoppningsvis kommer jag så småningom att hitta det där jobbet som ger en riktig anställning, med en vettig inkomst så jag kan börja planera för resten av mitt liv. Jag hoppas också att det lossnar för Bertil och att han hittar ett jobb, om så bara på timmar.

I morse slet jag av min gipsskena! Kan passa på att begrava den samtidigt med 2013. :-) Jag vill inte ta steget över till nästa år med armen i gips! Armen går inte att sträcka ut riktigt och det gör lite ont, men det är ingenting jämfört med hur den kändes för två veckor sen, så den läker som den ska.

Ikväll kommer tre väninnor hit för att delta i begravningen och fira in det nya året. Jag som verkligen inte ser någon glädje i att laga mat, står i år för både förrätt och dessert. Gång på gång överraskar jag mig själv. För ett tag sen bakade jag scones och nu en för mig ganska avancerad förrätt. Hmm… Kanske snart dags att anmäla mig till Sveriges mästerkock? ;)

RECEPT-SpenatrulleFörrätten ska helst stå och dra några timmar, men eftersom jag känner till min egen (brist på) förmåga vad gäller matlagning bestämde jag mig för att göra den redan igår kväll. Just in case. Om det skulle gå åt pipsvängen skulle det finnas tid att göra något annat istället.

Och det var ju tur att jag var så förutseende. Det gick förvisso bra, men det tog lång tid. Många olika moment och mycket hackande och skärande. Hade jag börjat på den idag hade jag hamnat i tidsbrist. Sen ska vi inte tala om äventyret att hacka räkor med en katt i huset. Försök motstå en katt som sitter vid dina fötter och slickar sig om munnen med bedjande ögon och när inte det hjälper jamar så högt och hjärskärande att grannen hör. Självklart fick han lite räkhack, som en liten försmak på nyårsafton. Han slickade skålen ren, och sen golvet också för säkerhets skull. :-) Dessutom blev det lite räkor över som han ska få ikväll.

Nu står förrätten i ”det stora kylskåpet” (dvs. på balkongen) och smakar förhoppningsvis som den ska. Den ska bara skäras upp och dekoreras med lite räkor och dill.

Nu finns det bara en sak kvar att säga detta helvetes år. Nämligen GOTT NYTT ÅR!

2014 Here I come!
May the force be with me…

 

new-year

3 thoughts on “Dags för begravning

  1. Ett riktigt gott 2014 till dig Else! Ser i min kristallkula att du kommer ha hälsan, få ett nytt jobb (jag också för den delen) och att dina balkongblommor kommer blomma alldeles särdeles fint utan något extra pyssel i år! Bra va’?! :-) Megakram från mig

  2. Kunde inte sagt det bättre själv, åt helvete med 2013 och ”may the force be with us” 2014. Skål ta mej fan!!!!
    Massor med stora härliga nyårskramar från Täby! Champagnen ligger på kylning och det ska bli ett sant nöje att få radera 2013
    Karin

Lämna en kommentar

