Jämna plågor

Säg den lycka som varar… Idag har jag inspekterat akutsjukvården i Malmö. Tidtagaruret stannade på strax under tre timmar och då hade jag hunnit med läkarbedömning, röntgen, tillbaka till läkaren och som extra bonus en gipsskena över höger armbåge. Julen är räddad! Synd jag inte har hunnit packa in julklapparna eller klätt granen bara – och att fönstren inte går att se ut genom sen stormens härjningar.

Man kan lugnt säga att 2013 verkligen inte varit mitt år! Idag var jag iväg för att handla kattsand och lite annat smått och gott. När jag var på väg hem och precis satt mig på cykeln och skulle cykla ut från parkeringen fick jag möte av en bil. Helt i onödan styrde jag ut lite åt höger för att ge plats – ”i onödan” för att där redan var gott om plats. Följden blev att jag kom ända intill en osynlig kant som var kanske 2 cm hög, varpå cykeln välte. Och det var ju verkligen onödigt! Jag for handlöst i marken och tog emot med högerarmen. Kinden blev lite skrapad, men glasögonen höll tack och lov. Även om de hängde lite på trekvart.

Jag blev väl omhändertagen och fick följa med in på fiket som låg precis där jag ramlat. Där satt jag en bra stund och hämtade mig. Jag ringde till slut efter Bertil som fick komma och möta upp för jag hade så ont i armen att jag inte kunde bära mina kassar. Lyckades ta mig hem på cykeln, men kunde bara hålla i styret med en hand då jag inte kunde sträcka ut armen. Till slut insåg jag att det nog var något som var galet så det fick bli ett  besök på akuten. Tack och lov var jag klok nog att lämna cykeln hemma…

Så nu har jag inte bara en frusen vänsteraxel, utan även höger arm i gips på grund av två frakturer i armbågen. Det gäller att se till att plågorna fördelas jämnt. Vilken tur jag avbokade operationen av tån! Någon måtta på lustigheterna får det vara. Skenan ska sitta i 2-3 veckor, men jag får lov att ta av den tidigare. Den har jag bara för att hålla armen stilla så jag slipper ha så ont, men den gör inget för läkningen. Det ska bli intressant att se hur det går när Bertil ska klä granen i helgen… hur jag ska få hans julklappar inslagna har jag ingen aning om.

Jag är glad att jag lärt mig använda datormusen även med vänster hand, så det blir inga  problem att jobba. Det går förstås inte så fort med enhandsfattningen över tangentbordet, jag känner mig som en enarmad bandit. Men jag är av naturen envis, så jag kommer att klara även detta galant. :-) Jag är mest nyfiken på hur jag ska få av och på mig kläderna, speciellt som jag ju har begränsad rörlighet i min ”friska” arm.

3 thoughts on “Jämna plågor

  1. Jösses, du verkar vara rejält otursförföljd! Din karma verkar heller välja den enklaste vägen heller. Jag minns hur besvärligt det var att ta av sig nattlinnet dagen efter bröstoperationen. Och då var det bara en arm!

    Så jag håller med Sofia att vi måste rösta för ett lyckosamt 2014 för Else!

    Massor med tröst och kramar från Sibylla

  2. Men nu räcker det väl?! Tur att det här året snart är slut.. Tycker vi alla här inne röstar FÖR ett hälsosamt, fraktur- och operationsfritt 2014 för Else! :-) kram på dig

Lämna en kommentar

