90-åring

Nä, idag är det inte jag som är 90-åringen. :-) Idag skulle det ha varit min mammas 90-årsdag, men hon gick bort för 7 år sedan. För henne kom döden som en befrielse, något hon längtat efter i många år. För henne blev fredagen den 13:e en lyckodag, för det var fredagen den 13/1 2006 hon äntligen fick frid.

Mamma sa alltid; ”kom inte med blommor till mig när jag är död, när ingen kom med blommor när jag levde”. Därför har jag aldrig haft blommor med mig vid mina besök på kyrkogården, utan har nöjt mig med att tända ett ljus. På somrarna har jag plockat lite vilda blommor på ängen bakom kyrkogården och lagt i minneslunden. Hon älskade att plocka blommor på somrarna och hade alltid en vas med ogräsblommor på köksbordet så fort det fanns några att plocka.

Idag tyckte jag dock att det var på sin plats med ”riktiga” blommor. Jag köpte de vackraste laxrosa rosorna, hennes favorit bland rosor. Bertil var med, han är alltid med när jag är på kyrkogården. Det är ett ypperligt tillfälle att prata om det svåra, sånt som man aldrig pratar om annars. Det faller sig liksom naturligt att prata om döden när man är där och under våra turer dit har jag genom åren förmedlat hur jag tycker det ska vara den dagen det är min tur. Helt odramatiskt.

Nåväl, när vi kom till minneslunden visade det sig att det inte fanns något vatten där blommorna skulle stå. Det var helt torrlagt och alla blommor som stod där var mer eller mindre vissna. Vilken besvikelse, när jag nu för en gångs skull hade blommor med mig. De skulle ju dö direkt. Då hörde jag mamma viska i mitt öra ”ta dem med dig hem!” så det gjorde jag. :-) Jag tog ut en ensam ros och lade på gräsmattan, resten står nu så fint bredvid TV:n och jag har tänkt på henne precis hela kvällen. Hon har på något vis varit med och firat sin födelsedag i mitt vardagsrum ikväll. Jag hoppas hon har det bra där hon är!

mamma90

2 thoughts on “90-åring

Lämna en kommentar

