En frustande häst

”Du är som en frustande häst som sparkar vilt på väggarna instängd i sin spilta”.
Jag var på möte med FK och sjukvården igår och det var den chockade sjukgymnastens beskrivning av mig halvvägs in i mötet. Måste säga att det var mitt i prick! Jag vill UT!

För några dagar sedan var det en annan person som kallade mig iller… vet inte hur jag ska tolka dessa tolkningar av min person.

Det skrivs så mycket negativt om Försäkringskassan, så det var med viss bävan jag gick till mötet igår. Men jag kan inte annat än ge tjejen därifrån beröm! Hon motsvarade inte alls den negativa bild man får av FK via massmedia. Å andra sidan skrivs det naturligtvis bara om dem som blivit dåligt behandlade, aldrig om det som är bra. Man säljer inga lösnummer på solskenshistorier. Så det blir nog en väldigt skev vinkling många gånger.

Från och med 1 december skulle min hela sjukskrivning övergå till halv. Det funkar ju bra om man har ett jobb att gå till, men mindre passande när man ska söka nytt. Vem vill ha mig på halvtid inledningsvis? Tjejen från FK var helt inne på att jag behövde arbetsträning och inte kastas ut i arbetssökande direkt. Jag ska därför få arbetslivsinriktad rehabilitering och för att kunna få det behövde jag sjukskrivas på heltid ytterligare en månad – sa tjejen från FK. Alltså FK föreslog ytterligare sjukskrivning! Någon som hört talas om det förut? Men jättebra! Nu är jag således helt sjukskriven året ut och inom den perioden ska FK föra över mig till rehabiliteringsplanen. Därefter behöver jag inte sjukskrivas mer utan då går ansvaret över från sjukvården till FK. Och jag slipper A-kassa ännu en tid.

I början av december ska det sammankallas ett nytt möte, denna gången med FK och AF och då ska även min personlige rekryterare vara med. Men först ska jag ha ett nytt möte med honom den 28 november, där jag ska ”kartläggas” som det heter. Antar att han på det mötet vill veta mer vem jag är, vad jag vill och kan, se mina arbetsprover, betyg å sånt. Det känns så skönt att det rör på sig nu, någonting är på gång i alla fall. Sen återstår det svåra arbetet med att hitta en bra plats där jag kan arbetsträna på, gärna ett ställe där det så småningom kan övergå till en fast tjänst. Jag håller alla tummar och tår nu.

Lydiaträff
Igår kväll var vi några pantertanter från Lydaigården som träffades. Det var kul att ses igen, denna gången under mer avslappnade former. Vi var alla rörande överens om vilken positiv inverkan vistelsen på Lydiagården hade på oss alla. Den veckan var så otroligt viktig för att kunna gå vidare. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det var den viktigaste veckan i mitt liv. Utan den hade jag inte kommit så långt i mitt psykiska välmående som jag trots allt har idag.

Jag kan inte nog betona vikten av att försöka komma iväg på en rehabiliteringsvecka som den här efter att ha gått igenom en cancerbehandling. Man får inte bara svar på många frågor, man får även tillfälle att bearbeta alla förträngda känslor som finns inom en efter en sådan här tung period. Känslor man inte riktigt får utlopp för i vardagen där så många dagliga rutiner pockar på uppmärksamhet. Inte heller får man utlopp för dem i det dagliga umgänget med vänner och familj. Den veckan lossades många fördämningar inom oss och vi fick en välbehövlig möjlighet att släppa ut oro och frustrationer utan några som helst spärrar, i en tillåtande miljö. Ingen närstående att ta hänsyn till, bara fritt fall med personal som fanns där för att fånga upp en.

Det är en vecka alla borde unna sig, för den är helande för själen. Efter den veckan infinner sig ett lugn som inte funnits sen innan cancerbeskedet. Framtiden för Lydiagården ser ljus ut inför 2014 och jag hoppas av hela mitt hjärta att de får fortsätta med sin verksamhet. Jag önskar att alla cancerpatienter fick komma dit och jag önskar att alla cancerpatienter insåg vikten av att få en sådan vecka för att ta hand om sig. Den veckan borde vara lika obligatorisk som cellgifterna eller strålningen. Förresten har jag sett att Lydaigården fått en ny och fräsch hemsida, titta gärna in där och läs.

3 thoughts on “En frustande häst

  1. Skulle också gärna åka på en rehab-vecka. Ska se om jag kan få ihop det nu i vår. Vad roligt att du håller kontakt med andra från din rehab-vecka. Önskar dig en mysig jul-månad nu! KRAM

  2. Tror att en sådan veckan är precis vad jag behöver nu, fast jag behöver ha fokus på träning, för fy fabian vad jag är i dålig kondition just nu. Om du är sen frustande häst så är jag som en trött snigel just nu….jobbat som sjutton men inser att det funkar inte….men har alltid haft svårt att göra saker i lagom takt, så simma lugnt kära Else, jag är övertygad om att din tid kommer. Det finns ett jobb därute som är klippt och skuren för en extremt kompetent tjej som du !!!
    Kramar i massor från ett soligt stockholm
    Karin

    • Simma lugnt sa hon som jobbat som sjutton… ;))

      Vi är nog alla i varierande grad av dålig kondition efter det här året. Kroppen har ju varit nere på noll och vänt, så det kommer att ta tid att återgå till det normala. Och det får lov att ta tid.

      Lydiagården har särskilda bröstcancerveckor, det var en sådan jag var på. Nästa gång är vecka 9, så du hinner kanske komma lite i form tills dess. Men du kan ju alltid börja med att kolla upp om det går att komma dit, hur man ansöker och hur det ska finansieras. Den veckan är så himla viktig för att kunna komma igen, man får så många svar och man får satt ord på sina egna funderingar som man inte gör hemma. Det är en tillåtande miljö där man bara behöver tänka på sig själv. Det går inte att beskriva den lättnad man känner när veckan är slut.

      Jag säger som du – simma lugnt! :-)

      Kram

Lämna en kommentar

