Regelbunden mammografi

Jag har som bekant varit dum nog att avstå från mammografin efter mitt första besök när jag fyllt 40 år. Trodde i min enfald jag skulle känna själv om det var nåt. Kanske hade jag sluppit den här resan om jag gått när jag blev kallad. Det är inget jag går och grämer mig över, gjort är gjort, men jag vill förmedla den kunskap jag fått till andra kvinnor som går med samma tokiga idéer som jag gjorde. Kan jag rädda bara en enda från att begå samma misstag är jag glad.

Man måste veta att man inte själv kan känna en knut förrän den växt till sig – med risken att den hunnit sprida sig till lymfkörtlarna – så se till att gå på regelbunden mammografi! Det räcker inte att gå en gång, det är först när man går regelbundet de kan se förändringarna.

Jag uppmanar alla er som läser här, med eller utan bröstcancer, att sprida kunskapen till era väninnor och uppmana dem att i sin tur sprida det vidare. Låt det spridas som ringar på vattnet. Tillsammans kanske vi kan rädda liv.

Jag har lagt till två länkar i länklistan. Vikten av regelbunden mammografi från Unilabs som visar att man inte själv kan känna sin knut förrän den är ganska stor, vilket illustreras tydligt i bilden nedan. Mammografin hittar inte den allra minsta förändringen om de inte har något att jämföra med. De rosa kulorna finns att köpa som en nyckelring, Pink Size for Life.

Jag har förvisso skrivit om det här förut, men det tål att upprepas. :-)

mammografi

5 thoughts on “Regelbunden mammografi

  1. Bra Bra Bra….. Ja det tål att upprepas gång på gång.
    Jag däremot har alltid gått på mina undersökningar.
    Var även för två år sedan då jag med kände en knöl i bröstet som de avfärdade och inte såg på mammografin.
    Nu 2 år senare hade jag en 50mm stor tumör som var långsamtväxande bara 15 %..
    Den lilla jäkeln kan ha suttit i flera år.
    Så tjejer med täta bröst, kräv att ni även skall ha ultraljud på bröstet.
    Då hittar de lättare än med mammon.
    Bra Else, lånar gärna den till min blogg om det är ok för dig // Kram kram

  2. Jag går när jag blir kallad och sist gjorde jag en ”incheckning” på Facebook när jag var där för att så många som möjligt skulle se det! Jag skyltar gärna med en så viktig grej!

    • Bra det! :-) Det är också viktigt är att sprida kunskapen om att man inte känner knölen själv förrän den är ganska stor och då kan det vara för sent. Då kan spridningen till lymfkörtlarna redan ha startat.

  3. Detta är verkligen hur viktigt som helst, BRA inlägg Elseh!! Detta kan inte nog betonas.
    Dessutom så ska man söka om minsta oro finns, det finns ingen anledning att gå dra på det. Även om det är ofarliga förändringar så är det viktigt att få veta det också.

    Själv gick jag regelbundet och kontrollerade mina ”ofarliga” förändringar som var cystor och fibroadenos ända tills det inte längre var ofarligt och då hade tumören redan vuxit till sig ordentligt.

    Kramar från din medsyster i Göteborg!

Lämna en kommentar

